Productief, weblog 2 alweer. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu Productief, weblog 2 alweer. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu

Productief, weblog 2 alweer.

Door: fran en louis

21 Juli 2007 | Noorwegen, Oslo

Nou hier istie dan, weblog 2 van het jaar 2007.
Tja ik ben nu ook een beetje een Noor he, dus alles gaat niet zo snel meer hoor. Wat vandaag niet kan kan overmorgen misschien ook nog wel.

Het is nu donderdag 19 juli, we zitten in Fyresdal en ik schrijf deze weblog op een oude laptop. Wou dat oude bakkie ook nog ff niet opstarten en ben dus een half uur aan het prutsen geweest om het apparaat alsnog aan de gang te krijgen (had dus ook geen windows schijf bij). Ik werk nu dus in de "veilige modus" met een zeer laag scherm resolutie en een muis die niet werkt, maar oké we gaan van start.

Om inspiratie op te doen voor deze weblog zijn we terug gegaan naar de roots. Een hutje gehuurd in den lande, overdag van de omgeving genieten en ’s avonds op deze oude gammele bakkie m’n weblog schrijven. Zo hebben we ook onze eerste weblog’s gemaakt. En wederom hebben we een kleine en zeer rustige camping kunnen vinden. Er staan hier ongeveer 8 hutjes waarvan er 3 zijn verhuurd. Er staat 1 tentje en 1 auto met een sleurhut. De hutten staan ook zeer ruim van elkaar verwijdert. Tja ik heb een rot hekel aan grote campings met families en horde jankende en schreeuwende strontverwende kolere jong en luidruchtige Duitsers. (weet je waarom Duitsers zo’n groot hoofd hebben……anders past die grote bek er niet in…….) Maar een groot nadeel heeft deze omgeving wel het stikt hier van de Nederlanders. In Fyresdal wonen veel Nederlanders, in onze vriendenkring heeft Fyresdal daarom ook de liefkozende naam Nederdal gekregen. En natuurlijk zit er op deze camping 2 stellen Nederlanders. Nou zitten we hier prachtig gelegen aan een heel groot meer. Er liggen hier bootjes die je gratis mag gebruiken. Nou dat gaat een Nederlands stel wel eens ff proberen, het is perslot van rekening voor niets he. Vol goede moed stapt man en vrouw in het bootje, maar het is al zo rond 9 uur en het is vloed. Het water is dus wat onstuimig. Nou na 5 minuten is de lol er al weer vanaf en gaat de boot weer richting kade want manlief mot natuurlijk roeien en dat gaat niet lekker met dit ruwe water. Ik zie de vrouw de man al afsnauwen, ach jij je kunt ook helemaal niets he……….tja das duidelijk geen stel voor een huwelijks bootje dus.

Van 15 tot 20 mei was er visite uit Nederland: de moeder, zus en zoon van Francine zijn langs geweest. Lekker om weer ff Nederlands te kletsen. We zijn met vrienden en de familie een beetje aan het rondrijden geweest. We hebben in de korte tijd dat ze in Noorwegen waren geprobeerd zo veel mogelijk te laten zien van de omgeving. We zijn oa. naar de Krøderen (villa fridheim), blåfargeverket, omgeving Svelvik en Sande gereden en naar de bootjes in Holmestrand geweest. De laatste avond hebben we met z’n alle lekker gefondued en gesteengrild bij ons. We hebben wel het idee gehad dat ze hebben genoten van de tripjes en de mooie omgeving. Verder hebben ze ONS ook heeeeeeeeel erg verwend want er zijn een hele zooi Nederlandse producten bij ons achtergelaten. Waaronder overheerlijke frikadellen, homemade tomatensoep, zuurkool en unox rookworst, snoep, drank en kado’s voor Francine haar verjaardag. Tja ja we zijn erg verwend door ze, nog heeeeeel erg bedankt.

Op 2 juni hebben we een flyttefest gehouden voor vrienden en buren. (flyttefest is een Noors woord wat overigens niet bestaat maar wat wij hebben verzonnen) Een flyttefest is het best te omschrijven als een inwijdings feest voor ons nieuw huis. Euhhhmm nieuw, we wonen er al een jaar maar het is wel een heeeeel mooi excuus om een feest te geven. Het was super gezellig en zeer druk. Ook hier zijn we weer erg verwend met prachtige kado’s. Het meest in het oog springende* kado wat we hebben gekregen is een boom, jaja een echte boom. Wat mot je er mee horen we jullie al zeggen. Er staan toch honderden bomen bij jullie? Tja dat is zo, we wonen hier prachtig omgeven door vele bomen maar vanuit de huiskamer kunnen we nog net een huis zien dat zo’n 60 meter verderop staat. Wij hebben wel eens gekscherend gezegd dat we in onze tuin nog wat bomen willen plaatsen om alles af te schermen om zo onze privacy te waarborgen…..deuhhh er woont hier bijna niemand maar oke. Op een gegeven moment krijgen we een sms-je van vrienden van ons of we al in de tuin hadden gekeken en of we het wel mooi vonden want ze hoorden niets. Wij kijken, blijkt dat ze een boom hadden gepland hadden wij helemaal niet gezien. Afijn, het is dus erg laat (of mot ik vroeg zeggen) geworden wat het was al weer licht toen we besloten om maar eens te gaan slapen, het was toen al rond half 7. Nou wordt het rond die tijd van het jaar eigenlijk helemaal niet zo donker ’s nachts en das wel wat raar. Om 12 uur ‘s nachts kan je gerust nog een krantje lezen, zo licht is het dan nog. Oh en de buurman kwam ook nog ff langs, die kon niet zo vroeg komen want hij had een optreden met zijn band, dus die kwam zo rond half 4 nog ff een aquavit nuttigen.
* alleen na melding van schenker

Van 12 tot 21 juni kwamen onze vrienden José en Chris uit Nederland op visite. En die hadden nog meer frikadellen en speciaal bier bij hun. Ohoh wat zijn wij de afgelopen tijd toch verwend en ohoh wat zijn die frikadellen (speciaal) toch lekker. Met José en Chris hadden we wat meer tijd dus hebben we een toer gemaakt rond de Hardangervidda. Super gaaf dat je in die omgeving op 1 dag verschillende jaargetijden kan mee maken. Het was dik 25 graden toen we aan de rondrit begonnen maar op een gegeven moment hebben we nog sneeuwballen gemaakt en was het water op verschillende plaatsen bevroren. We hebben zelfs nog langs een hoge muur van sneeuw gereden. De weg was sneeuwvrij gemaakt maar langs de kanten van de weg lag de sneeuw zeker twee meter hoog. Kortom een prachtige rit en vele foto’s gemaakt. José en Chris hebben hun ogen uitkeken en hebben genoten. Regelmatig was het muisstil in de auto en vergaapten we ons aan de adembenemende natuur. En natuurlijk hebben we onderweg een elg gespot. Ook jullie nog heeeel erg bedankt.

In het weekend van 29 juni hadden we een verjaardag in Årdal, onze noorse pa werd 70 jaar. Wij kwamen vrijdag middag aan en hebben die avond lekker gebarbecued en de nodige biertjes genuttigd. De volgende dag stond er een lange wandeling op het programma. Met z’n alle naar vettisfossen. Das een waterval met een vrijeval van 274 meter. De weg er naar toe leidde ons langs zeer smalle padjes en het beklimmen van rotsen. De tocht heen duurde al met al zo’n 2 ½ uur, maar je mot ook nog terug en dat duurt dan ook nog eens 2 ½ uur. Oh oh wat zijn wij toch gezond aan het doen he….. Maar het was wel heel erg gezellig zo met z’n alle. ’s Avonds barste het feest los en zijn we tot in de vroege uurtje doorgegaan. Zondags op de terugweg naar huis zijn we nog ff op visite geweest bij Helene en Eugene in Årdal. Helene kennen we van de Noorse les in Tilburg. De wederhelft, Eugene, was voor ons de tot nu toe grote onbekende. We hebben wel eens wat gemaild en daar was het tot nu toe bij gebleven. Dus heel leuk om Eugene nu eens in levenden lijve te zien en ff met hun beide te kletsen. Beide hebben een zeer informatieve website, kijk maar eens op: www.heleneus.nl. Wil je een webpage maken informeer eens bij Eugene, hij kan je tegen een redelijk bedrag een webpage aanbieden. Nee nee ik krijg geen geld voor het vermelden van zijn naam…….

Kom zullen we het eens over het weer hebben. Zo’n 3 weken geleden hebben we hier in Noorwegen wat regen gehad. Was maar 1 buitje maar die duurde dan ook wel 2 weken lang. Gevolg: 50 årsflom, wat inhoud dat het alweer 50 jaar geleden is dat er zoveel regen is gevallen. Dit fenomeen schijnt dus 1 keer in de 50 jaar voor te komen, dus jullie linkse milieufreaks er is niks mis met de natuur en ga werken lamzakken. Maar vele beken en meren waren buiten hun oevers getreden en enkele wegen waren afgesloten omdat die helemaal onderwater stonden. Ook wij hebben daar een beetje last van gehad omdat een stuk van de weg die wij dagelijks naar onze werk moeten rijden afgesloten was. In 2005 hebben we een behoorlijk pak sneeuw gehad, was sinds 1968 niet zo veel sneeuw meer gevallen. En afgelopen zomer hadden we een hitte golf. Maar ja is er ook niet eens een ijstijd geweest? En waar is die nu gebleven? En hoe komt het dat die weg is? Toen reden er nog geen auto’s en waren er geen fabrieken. Dus conclusie: de natuur doet gewoon waar hij zin in heeft, daar hebben wij helemaal geen invloed op. Dus ook niet als je milieu belasting betaald en nog meer van die onzin ……...

Rest ons jullie allen een prettige vakantie toe te wensen.
Er bestaat geen slecht weer alleen slechte kleding. (met dank aan Hansa pilsner)

Gegroet.

Kijk ook eens op onze website: www.whitewolve.com

• 24 Juli 2007 - 08:37

Joost En Saskia:

Hei hei, leuk weer te lezen hoe 't jullie vergaat. Ook voor jullie 'n hele fijne vakantie toegewenst!!! Geniet ervan!!!
    Groetjes uit Kvikne.

• 11 September 2007 - 10:37

Damayanthi:

Hoi Francine,

Ken je me nog? Het is ook alweer ruim 2 jaar geleden dat we in het ziekenhuis gewerkt hebben:) Leuk dat jullie nog steeds in Noorwegen zitten en goed om te horen dat jullie het nog steeds goed naar de zin hebben!
    Geniet van de frikandellen! haha.

Groetjes, Damayanthi

• 02 Oktober 2007 - 20:10

Eugene & Helene:

Hee grapjes over duitsers vinden wij niet zo leuk ;) :jaja wij zijn ook weer geupdated!
    Groetjes Heleneus