de laatste van 2007 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu de laatste van 2007 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu

de laatste van 2007

Door: fran en louis

22 December 2007 | Noorwegen, Oslo

Zo de laatste dagen van 2007 en wij komen nog ff met een laatste weblog dit jaar. En zonder dat je er erg in hebt is er weer een jaar voorbij.

Even voor Eugene en Helene, dus jullie houden niet zo van grapjes over Duitsers…………..
Zijn jullie van Duitse komaf of hebben jullie ook zo’n groot hoofd of……. hahaha.

Maar we hebben groot nieuws, we gaan terug naar Nederland. Tja heelaas maar we hebben erg veel last van heimwee. We kunnen gewoon niet zonder de overheerlijke Nederlandse frikandellen. We hebben ook helemaal geen frikandel meer in de vriezer liggen. En daarom hebben we besloten om terug te gaan. (Zo bij deze heb ik onze laatste frikandellen veilig gesteld……..)

Op 31 juli hebben we bezoek gehad van Max en Nel uit Nederland. Zij runnen een frietzaak in Tilburg en ze hebben daar zeeeeeeeer lekkere stoof. Ik kan het weten want ik ben zeer regelmatig bij ze in de zaak geweest om van al dat lekkers iets te nuttigen. Ook zij hebben ons erg verblijd met heerlijks uit Nederland. Waaronder: satésaus, frietsaus, curry en bier. Ook jullie natuurlijk heeeeeeeel erg bedankt.

Zoals al vele malen gemeld op deze weblog wonen we prachtig in een bos. Er huizen hier vele verschillende soorten dieren. Maar sinds kort is er een nieuwe vogel gesignaleerd rond ons huis. Het is een met uitstervend bedreigde soort: de isolatie vogel. Een klein geniepige soort vogel die het heeft voorzien op onze isolatie. Onderaan het dak moet nog een plank gemonteerd worden zodat het laatste stukje isolatie is weggewerkt, een van de vele karweitjes die nog moeten gebeuren. Maar omdat het nu kouder is aan het worden maken de vogels gretig gebruik van onze isolatie om hun nestjes er mee te isoleren.

Dit jaar hebben we aardig wat last gehad van muizen. Vorig jaar geen enkele gezien, dit jaar heb ik er 9 stuks in een muizenklem in huis gehad. Leggen we in bed horen we geritsel. Eerst denken we dat de isolatievogel inkopen aan het doen is. Maar het geluid is daar toch veelste dichtbij voor. Licht aangedaan maar niets te zien dus maar weer gaan slapen. 2 minuten later weer het zelfde. Ik doe het licht aan en zie nog net een muis het hazenpad nemen. Zit de schobbejak ff van mijn sjips te eten. Dus de volgende dag maar wat muizenklemmen aangeschaft. Koop ik er een met de opschrift “guillotine”, nou klinkt lekker. Blijkt het eerst nog voor ratten te zijn. Maar enfin toch maar geplaatst, en met succes. Ook op verschillende plaatsen vergif geplaatst en zie, geen enkele muis meer.

En nog een, de specht. We hebben de gehele buitenkant van ons huis voorzien van nieuwe panelen. Heerlijk vers hout moeten de spechten hebben gedacht want er zitten 2 gaten in onze nieuwe panelen. Tja je mot maar in het bos willen wonen.

De Nederlandse frikandel doet het goed in Noorwegen. Vrienden van ons hebben de echte Nederlandse frikandel-speciaal genuttigd bij ons. Ze waren zeer onder de indruk. Ook de gebruikte curry was zeer favoriet. Nog sterker, de Nederlandse curry vonden ze beter smaken als de Noorse. En das nou raar. De Noren zijn zeer chauvinistisch, alles wat uit Noorwegen komt is beter als de rest. Dit geld trouwens ook voor de Nederlandse dip sausjes, ook die zijn bij onze vrienden zeer populair. Misschien mot ik maar eens een handeltje op gaan zetten hier met wat Nederlandse spullen.

We hebben de boom die begin dit jaar is geknakt onderhanden genomen. Ik heb een trap tegen de boom geplaatst en ben met een grote zaag om me nek de boom ingeklommen. De top van de boom moest afgezaagd worden omdat er nu water in blijft staan en daardoor misschien zou gaan rotten. We proberen de boom nog te redden. Terwijl ik daar zit te zagen komt de buurman langs en klimt gelijk de boom in om mij te helpen. Een flink karwei want de boom heeft op 9 meter hoogte een doorsnee van toch zeker zo’n 50 cm. Verschillende takken moeten eerst afgezaagd worden voordat we aan de stam kunnen gaan beginnen. Halve wegen de klus moeten we stoppen want de zaagblad is gebroken. Het afgebroken stuk en de takken van de boom leveren nog aardig wat stookhout op voor volgend jaar.

In Noorwegen nemen ze het niet zo nou met de privacy. Althans wat de inkomsten en betaalde belasting betreft. Enkele weken per jaar kan je van iedere Noor op internet zien wat hij verdient en wat hij aan belasting moet betalen. Zeer vreemd……….Dus liegen over je salaris hoef je hier niet te doen.

Vorig jaar winter hebben we met antieke ski’s onze eerste ski ervaring opgedaan. Het waren geen al te beste en we hadden ons zelf belooft om de volgende winter nieuwe ski’s te kopen. Nou die hebben we nu dus. Prachtige ski’s met prima schoenen. Maar de sneeuw wil maar niet komen. Ja er ligt wel wat maar zeker niet genoeg om hier in het bos te gaan skiën. En daar komt nog bij dat de sneeuw die er nu licht bevroren is. De temperatuur is ’s nachts namelijk al dik een week zo rond de min 15 graden.

Francine is in november met haar collega’s op een cursus-weekend geweest. ’S Avonds hebben ze met z’n alle in 3 sleeën, voortgetrokken door paarden, een kleine toer gemaakt. Francine heeft voorop naast de berijder gezeten en had zo een mooi overzicht. De terugweg was wat spannender omdat een van de paarden op hol sloeg.

Kortgeleden ben ik ook nog een jaartje ouder geworden, dus weer een stukje dichter bij mijn pensioen. Heb van Francine een prachtig kado gehad: een benzine motorzaag. Daar gaan we van de zomer eens veel plezier van krijgen.

Vorige week ook nog heel slecht nieuws gekregen. Onze buurvrouw, een schat van een mens, heeft te horen gekregen dat ze kanker heeft. Ze zijn nu met een behandeling bezig.
In november is op een veelste jonge leeftijd een schoonzus van Francine overleden aan kanker. Ze laat een zoon en man achter. Wat is dat toch een waardeloze klote ziekte.

Rest ons om jullie alle prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toe te wensen.

Kijk ook eens op onze website’s
www.whitewolve.com
www.harley1340.com

• 24 December 2007 - 15:16

Yvonne En Anita:

Leuk te lezen dat het goed met jullie gaat. Jullie zijn nog steeds hard aan het werk. Fijn dat jullie Nederland nog niet helemaal vergeten zijn, al gaat het maar om de frikandellen.
    Francine nog gecondoleerd met je schoonzus.
    Tot op msn. Groetjes Yvonne en Anita

Prettige kerstdagen en een goede jaarwisseling.

• 11 Februari 2008 - 00:18

Jolanda:

heey francine,wat lees ik komen jullie trug?????ohh ik heb al soooooooo lang je niet meer gezien,laat aub wat weten waar je nu bent en jou e-mail adres achter.
    ook zie ik je niet op msn ,dus hopelijk hoor ik snel wat van jullie ....mis je erg en denk veel aan je ,hoe t nu is met jou!!!heeeel veeeel groeten van jolly en funs!!!!!xxxxxx