30 september alweer - Reisverslag uit Drammen, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu 30 september alweer - Reisverslag uit Drammen, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu

30 september alweer

Door: fran en louis

30 September 2006 | Noorwegen, Drammen

Zo eindelijk maar weer eens een update van onze weblog. We hebben het ook erg druk met ons nieuw huis. Tja het wordt letterlijk een nieuw huis. En natuurlijk komen we elke keer wel weer iets tegen wat we moeten vernieuwen. Maar ja das altijd, meer werk als je had gedacht. Maar het gaat er ook echt helemaal geweldig uitzien. De douche, keuken en slaapkamer zien er echt perfect uit. Het voordeel van zo’n verbouwing is natuurlijk wel dat er alles uit komt te zien zoals wij dat willen hebben. Maar we genieten, al zij het nu nog niet volledig, van de omgeving, onze grote tuin, het uitzicht en de rust. We motten wel goed uitkijken dat we niet op een pad stappen als we rond sjokken in onse tuin, die beestjes zitten hier ook nog. Ook zit er volop blåbær en tyttebær in het bos hier. Dat zijn de blauwe en de rode bosbes, en daar kan je heerlijke jam van maken. Ook staan er volop paddo’s, en een paar schijnen dan ook nog eetbaar te zijn. Nou wij beginnen daar dus mooi niet aan.

Werktempo van de Noor.
Het werktempo van de Noor ligt zeker met een kwart lager als in Nederland. Das natuurlijk mooi, minder hard werken voor het zelfde geld wie wil dat nu niet. We hebben er ff aan moeten wennen want wij waren natuurlijk het gesjouw en de slavenarbeid van het Nederlandse bedrijfsleven gewent. Maar er zit wel een keerzijde aan die lamzakken hier. Omdat we natuurlijk niet alles alleen aan het huis konden/wilden doen hadden we wat mensen ingehuurd die ons een handje kwamen helpen. Nou we hebben ze maar weer buiten gegooid. Wat zijn ze traag. En je moet ze wel per uur betalen. Van nu af aan doen we het lekker zelf, duurt allemaal wel wat langer maar nu hoeven we ons niet te ergeren aan het werktempo. En het gaat ons goed af. Kijk maar eens naar bv. het tegelwerk in de keuken, heeft Francine helemaal gedaan. Was voor haar de eerste keer maar ze heeft een mooi stukje vakwerk afgeleverd. Ook heb ik zo m’n twijfels over de intelligentie van een doorsnee Noor, of wij hadden toevallig een raar clubje bij elkaar. We hebben dingen gezien waar wij zo onze twijfels over hadden. De Nederlanders maken zo nog al eens de opmerking dat de Belgen minder intelligent zouden zijn als de Nederlanders. In elke mop over de Belgen zou het woord Belg zo verandert kunnen worden in Noor. Maar verder niets anders dan lof over de Noor. Want we worden wel aan alle kanten geholpen met materiaal, gereedschap en ideeën, ja er zijn ook wel slimme Noren hoor die ons van alles kunnen leren.

Dikke lip.
Ja nu ik toch over de Noor bezig ben heb ik nog wel iets. De Noor is een agressief volkje, er wordt hier zo te zien regelmatig een flinke mep uitgedeeld. Tenminste zo had ik het idee. Als je zo eens om je heen kijkt lopen er veel Noren rond met een dikke bovenlip. Op het werk kom ik natuurlijk ook met veel Noren in aanraking (gelukkig figuurlijk dan ander zou ik misschien ook wel een dikke lip hebben gehad………) En als je ze dan ziet met die dikke bovenlip, tis echt geen porem. En als ze praten dan beginnen m’n lachspieren zich samen te trekken. Maar wat blijkt nu, het is een soort tabak wat ze tussen de bovenlip en het tandvlees proppen. Volgens mij heet het snus en is een raar goedje uit een klein blikje. Daar pak je dan een plukje vanuit , maakt er een bolletje van en die prop je dan achter je lip.

B.H.
Ik ga nog ff door over de Noor. Het kan nu eenmaal warm worden, ook in Noorwegen. Tja en als je dan te veel kleren aan hebt dan trek je toch gewoon wat uit. Veel mannen, jong en oud, lopen dan hier rond in ontbloot boven lichaam. En de vrouwen dan?????. Nou die trekken dan toch ook gewoon wat uit. Dus zie je hier als het warm is vrouwen rondlopen in hun dagelijkse bh. Das in het begin toch wel ff een raar gezicht, maar hier heel normaal.

Licht en nu weer donker……
Zo’n maand geleden was het hier ‘s nachts om 12 uur nog hartstikke licht, je kon om die tijd nog met gemak buiten een krantje lezen. Nu is het echter pikkedonker om die tijd. Er is ook geen straat verlichting hier dus moeten we maar wat buiten verlichting gaan aanbrengen.

Hoog bezoek uit Nederland.
Ook hebben we op 29 juli hoog bezoek gehad uit Nederland. Max en zijn vrouw zijn bij ons op visite geweest. Max heeft de beste friettent uit Tilburg en omstreken. In Noorwegen kent men geen friettent dus al helemaal geen frikadel, friet stoof, bamihapje en ga zo maar door. Max heeft ons uitgelegd hoe je oa. Frikadellen en stoof moet maken. Ook hebben ze een flinke hoeveelheid kruiden mee genomen voor ons om dit heerlijke spul zelf te kunnen maken. Jullie nog heeeeeeeel erg bedankt voor jullie komst, de recepten en de kruiden. Als jullie nog een keer in de buurt zijn gaan we samen lekker BBQ-en. We hebben al een flinke pan stoof gemaakt met de kruiden die Max mee had genomen voor ons. Nou Max het smaakte uitstekend hoor. Van de week hebben we een keukenmachine gekocht dus eerdaags zullen we ook de frikadellen gaan proberen. Zo en nu ff reclame voor de aller beste friettent:
Tra ijs en eetsalon is gevestigd in de everjachtstraat 55 te Tilburg.

Natuur barnehagen.
Francine heef gewerkt op een natuur barnehage, das een combinatie van crèche / kleuterschool maar dan in de natuur he. En dan ook echt in de natuur en ook de hele dag. Niks geen lokaal waar je kan schuilen als het slecht weer is. De kinderen verblijven dus echt de hele dag buiten. Er is wel een lokaal en daar word alleen gegeten als het echt heeeel slecht weer is, en na het eten weer vrolijk naar buiten. Er is zelfs geen elektriciteit. Buiten staat een chemische toilet en de jongetjes motten tegen een boom piessen. De eerste week vond Francine het wel leuk maar de tweede week was het alleen maar regen en dan gaat de lol er wel een beetje van af.

Hachee.
Van de week heb ik nog eens een recept van ma trachten te maken, Hachee. Volgens het recept wat ma ons heeft na gelaten moet je een KILO ui gebruiken. Heb ik hier ff een potje zitten janken…….. Was dat een grapje van je ma????????
En nee hij smaakte niet zoals ma die kon maken.

De doktor.
Tja ook ik heb, net als Francine, kennis gemaakt met de huisarts. Omdat we nog veel buitenwerk hadden te doen had ik een vrije dag gepakt. Vol goede moet begonnen we vroeg aan de klus totdat na een half uur het noodlot toesloeg. Ik stapte verkeerd en mijn voet sloeg om: gevolg een gescheurde enkelband. Mijn voet van m’n tenen tot boven m’n enkel helemaal blauw en nog een keer zo dik ook. Dus een weekje ziektewet en rustig aan moeten doen. Inmiddels zijn we 2 weken verder maar heb nog steeds last van m’n voet.

PS.
Deze site zal spoedig verhuizen. Om meer als 10 foto’s te plaatsen moet je betalen. Dat sucks dus. Alle eerdere foto’s zijn dus door de beheerder van deze site verwijdert. Er zijn zat alternatieven die gratis zijn, dus deze site is niet meer van deze tijd.

• 30 September 2006 - 19:16

Wendy:

Hei hei,
    Hvordan går det? Jeg prøver å skrive norsk her, men det er så vanskelig. Jeg må øvelse mye mer. Wow das was vermoeiend. Anyway...ik kom snel eens jullie kant uit, binnen dit halve jaar dan. Ik neem dan wel mijn slaapzak mee, dan kan ik in de woonkamer slapen ;) Nou tot snel en Louis beterschap met je voet.

Hilsen fra Wendy

• 30 September 2006 - 19:52

Fleur:

Toevallig bezocht ik vandaag nog jullie site maar geen nieuw bericht, totdat ik dus het mailtje kreeg dat jullie wel een nieuw berichtje hadden geplaatst! Leuk om te horen dat jullie het nog steeds super naar jullie zin hebben. Lukt het al een beetje met de noorse taal?

Zag Timo laatst toen ik met kindervakantiewerk ging eten bij Etenstijd. Etenstijd is een masaaal etensgebeuren van de uitvinders van de lekker en laag ;) naja best smakelijk eten maar wel echt masaal. Voor de rest eigenlijk niemand meer gesproken/gezien van het ziekenhuis.. hoor jij nog wel eens iets van iemand?

Naja veel plezier nog daar in het hoge noorden :)!
    Liefs Fleur

• 04 Oktober 2006 - 08:56

Joost En Saskia:

Leuk om te lezen dat jullie zo genieten, van de omgeving en de rust, maar ook van al het geklus in en om huis. Succes met de volgende plannen. Og Louis, god bedring til deg.
    Hilsen, Joost en Saskia

• 11 Oktober 2006 - 12:31

Heleneus:

Goed te horen dat het zo goed gaat daar. Heb de foto's op whitewolve gevolgd en het gaat er echt fantastisch uitzien. Heel veel beterschap met je voet en vi snakkes.

• 14 December 2006 - 09:50

Fleur:

Jullie ook een heel gelukkig nieuwjaaar alvast!
    Groetjes uit Maastricht (waar ik inmiddels studeer :D)
    Fleur

• 16 Juli 2007 - 16:12

Marleen:

Heisann,
    er dere fortsatt i Norge eller? Jeg kom på internetsiden din etter at jeg googelte på " werktempo" og " Noorwegen" for jeg opplevde også at nordmenn er trege på jobb. Maar als je nog snelle arbeidskrachten nodig hebt: huur eens een Zweed! Dat schijnen wel harde werkers te zijn!