hehe eindelijk he - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van franlouis - WaarBenJij.nu hehe eindelijk he - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van franlouis - WaarBenJij.nu

hehe eindelijk he

Door: Webmaster

10 Oktober 2005 | Nederland, Amsterdam

6e weblog

ATENTIE. In deze (en vorige) (en geheid ook de volgende) weblog (s) komen onderwerpen aanbod die niet geschikt zijn voor minderjarige en/of anders denkende (met andere woorden: zeikerds). Het lezen van deze weblog is geheel op eigen risico (who the fuck leest deze onzin eigenlijk?). De auteur van deze weblog (vorige en volgende) is niet verantwoordelijk voor psychische dan wel materiele schade. Personen en of bevolkings groepen zijn puur fictief (denk ik). Met andere woorden, had je moeite met de tekst van vorige weblogs dan moet je vooral niet verder lezen en gauw naar de site van de EO gaan. De auteur heeft gesproken….hahahahahaha.

Maandag 26 september 2005
Vandaag de eerste flyers opgehangen en nu maar hopen dat er iemand reageert. Francine heeft vandaag een telefoon gesprek gehad met een vrouw die misschien wel werk in de verzorging had. Maar helaas, ze heeft op dit moment geen vacature. Mark en Melany nog bedankt voor jullie inspanning. Vandaag verblijven we ook op het adres van Oyvind en gaan we van hieruit naar de Aetat en uitzendbureaus’s. Das toch heel wat beter dan in die bezemkast van afgelopen vrijdag overnachten…..ja toch. En hoeft Francine niet meer te wildplassen, of in het wild plassen, of te wild te plassen …….. Oyvind zelf is vanmorgen vertrokken, hij had een rit naar Zweden. En weer heb ik iets op te biechten. De foto van de rendier is niet in het wild gekiekt. We waren in een dierenpark en daar heb ik de foto gemaakt. Wat een bastard is ik toch hè hahaha…ik heb jullie gefopt. Maar hij liep wel los in het park rond, dus een beetje wild was het toch wel……niet dan……ja toch……kom een beetje wel hè……ahhhh tuurlijk wel!!!!

Dinsdag 27 september 2005
Tja we gaan het doen. We gaan ons bij alle uitzendbureaus’s in Skien, Porsgrunn, Larvik en Sandefjord inschrijven. Skien en Porsgrunn liggen tegen elkaar aan en Larvik ligt tussen Skien, Porsgrunn en Sandefjord in. We gaan in Larvik, wat dus in het midden ligt, een woning huren. Van hieruit kunnen we dus in 4 grote steden gaan werken als uitzendkracht. En omdat Larvik in het midden ligt is de afstand naar de overige steden ongeveer 20 km, en das goed te doen toch? Dus als dit alles geregeld is komen we ff naar Nederland om wat spullen op te halen. Dus Yvonne en Anita zet het fustje bier alvast maar koud. Vandaag ook nog ff op het laatste moment boodschappen moeten doen. We zijn nl ons eten voor vanavond vergeten, dat ligt nog bij Oyvind in de ijskast. Ach ja zo missen we ook onze koel elementen die liggen ook nog ergens in een ijskast op een of andere camping. En nu zitten we volgens Francine in een jeugdherberg voor grote mensen…….ja duhhh. Dus eigenlijk een seniorenherberg……Maar we zijn wel weer de enigste, lekker rustig hè. Ook nog ff een stukje wezen wandelen. Onderweg een vrouw op leeftijd tegen gekomen en nog ff mee staan te kletsen. Raar maar alle Noren, hoe oud ook, ze spreken allemaal goed Engels. (op die ene van de toeristen informatiebureau na dan) Dat is in Nederland toch wel anders. Maar ja jullie spreken straks allemaal Turks, dat is toch ook wat…..hahaha….en met de Turkse taal ( en de koran in de hand) kan je toch al gauw met miljoenen individuen communiceren…..haha…. Onderweg heb ik ook nog een ram geschoten. Ja met mijn foto toestel dan hè. Ik heb zojuist gegeten. Aardappelen waar de schil nog op zit. Gatver, en ineens zag ik 40/45 tulpenbollen voor me. Hoe kom ik daar nu weer bij………

Woensdag 28 september 2005
Goed nieuws. Onze D-nummers (soort sofi nr.) zijn binnen. En dit zijn belangrijke nummers. Wel 2 weken later als belooft maar oké we hebben ze. Over dit D-nummer hadden we op internet de wildste verhalen gelezen. Je zou zo’n nummer niet krijgen als je geen verblijfsvergunning zou hebben. En zou je hem wel krijgen dan zou het maanden duren eer dat je het nr. zou krijgen. Wij zijn de Aetat in Halden binnen gegaan, hebben met iemand daar gesproken en gevraagd of ze voor ons het nr. wil aanvragen. Het adres van onze Noorse vriend opgegeven, en alles zou geregeld worden. De nummers zouden naar Oyvind z’n adres gestuurd worden. Wij dus wekelijks bellen naar hem of er post voor ons was. En wat denk je, iemand van Aetat belt me net en geeft de nummers door, zo simpel is het. Ook vandaag weer enkele uren doorgebracht bij Aetat en verschillende uitzendbureaus. We hebben tegen ze gezegd dat we vanaf 1 november beschikbaar zijn voor werk. In de stad van Larvik nog een eind rond gelopen. Maar echt niet voor ons plezier hoor. We konden de straat waar we de auto hadden geparkeerd niet meer vinden. Wat een wereld reizigers zijn we hè. Ook vandaag zitten we weer in de seniorenherberg en hebben we weer een wandeling gemaakt. Ff uitgewaaid aan het strand. De zee gaat soms flink te keer. Weer mooie foto’s van gemaakt. En nu zijn we een kikker en 2 hertjes tegen gekomen. Blijft toch elke keer weer leuk om wat beesten tegen te komen. Jaja lachen jullie ons maar uit. Watjes zijn we, je hebt gelijk. Maar jullie komen alleen maar mensen, mensen en individuen tegen en staan in de file en snuiven dan ook nog ff een zooi uitlaatgassen op. En als je dan in het weekend op het strand of in de bossen gaat lopen (heeft Nederland bossen??) kom je weer die zelfde horde mensen tegen en sta je weer in de file. Wij hebben 2 uur gewandeld en geklommen en zijn 3 mensen tegen gekomen. Maar oké jullie hebben shoarma en die heb ik hier nog steeds niet gezien.

Donderdag 29 september 2005
Haha de laatste regel van woensdag is vandaag gesneuveld. We zijn vandaag in Porsgrunn geweest en ons ingeschreven bij alle uitzendbureaus. Zeer positieve reacties gehad van div. medewerkers van div. uitzendbureaus. Maar op de terugweg naar de auto, die we nu wel in een keer vonden, zijn we een vreetschuur tegengekomen. En wat denk je, we hebben allebei een heeeeeeeeerlijke vette grote broodje kebab op. En een paar deuren verder zat NOG zo’n vreetschuur. Dus Porsgrunn kan niet meer stuk, Porsgrunn is onze stad……..Verder hebben we wat rond gevraagd voor een huurwoning, dus daar gaan we ook mee aan de slag. Jaja nu gaat het dus echt beginnen. Spannend MAAR WE HEBBEN ER ZIN AAN. En ook vandaag nog ff een wandeling langs het strand gemaakt. Ff voor de duidelijkheid, het is geen zandstrand zoals in Zandvoort. Het grootste gedeelte bestaat hier uit rotsen. Dus het is meer een klim gebeuren als een wandeling. Onderweg een slak een de reetjes van hertjes gezien. Zullen wel de 2 zelfde zijn als van gisteren.

Vrijdag 30 september 2005
Vandaag weer het gebruikelijke ritueel gedaan van uitzend en arbeidsbureau. Daarna weer naar onze vriend Oyvind gegaan. Daar gaan we weer het weekend door brengen. En pizza’s eten, dat is standaard bij hem. Maar deze zijn ook wel heel lekker hoor, pizza grandiosa.

Zaterdag 1 oktober 2005
Volgens mij zijn wij twee de minst standvastigste stel die er bestaat. Wat is er vandaag allemaal gebeurt. We zijn bij de ouders van Oyvind geweest. Nou dat is niks bijzonders zul je zeggen. Nou das ook zo maar daar hebben we zitten kletsen en volgens hen hebben we meer kans op een baan in Drammen en omgeving. De moeder van Oyvind kan Francine misschien helpen aan een baan en de vader gaat ook voor ons zoeken. Ook kijkt hij rond voor een auto. Hij schijnt een bekende persoon hier uit de buurt te zijn en kent vele mensen. Tja en hoe meer mensen weten dat we opzoek zijn naar werk en een woning hoe meer kansen we hebben. Een voordeel in deze omgeving met de zuid kust is dat hier minder toeristen komen. En dus ook minder duitsers en dat is toch wel een hele grote pluspunt…… Verder zitten er in Drammen en omgeving erg veel bedrijven en das ook heel belangrijk.

Zondag 2 oktober 2005.
Ook vandaag zijn we bij de ouders van Oyvind op bezoek gegaan. Daar zat ook een nicht en haar vriend van Oyvind. Weer veel gekletst en deze 2 mensen willen ons ook gaan helpen. Dus zijn we vandaag op huizen jacht met ze gegaan. We hebben 2 appartementen bezocht en zullen dinsdag bericht krijgen of we in aanmerking komen voor 1 van deze. Erg leuk en hartverwarmend hoe iedereen ons wil helpen. En wat kan de moeder van Oyvind lekker koken zeg. En wat is het hier ’s avond in de bergen toch donker. Toen we naar huis reden was het al redelijk laat aan het worden. Als je door een gehucht rijdt is er nog wel straatverlichting maar ben je net buiten zo’n gehucht en je rijdt in de bergen dan is er geen straatverlichting meer, nou dan is het toch echt stikken donker hoor. Ook nog ff onder het rijden de verlichting van de auto uitgedaan en dan zie je dus echt helemaal niets meer.

Maandag 3 oktober 2005
Vandaag hebben we heel Hokksund volgehangen met flyers. 1 flyer met een beloning van 5000 Nok voor degenen die ons aan werk kan helpen en 1 waar we vragen naar een appartement. Dus laat die Hokksunders nu ons maar massaal gaan bellen. Vandaag ook opzoek gegaan voor een cursus Noors. We hebben een telefoon nummer gehad die we morgen moeten gaan bellen, hier zouden we een cursus kunnen gaan volgen. Vandaag ook geprobeert om zelf shoarma te maken. Vlees, kruiden en pita’s gekocht en hier bij Oyvind de boel in elkaar geflanst. Maar de oven stond dus veeeeeeel te hoog, ja in temperetuur dus snuggere. Dus de pita’s zagen er in kleur uit als onze zwarte vriend van een paar dagen terug. Dus shoarma gegeten zonder pita broodje, maar het smaakte best lekker hoor.

Dinsdag 4 oktober 2005
De moeder van Oyvind schijnt ook al rond te bellen voor een cursus Noors. Wij bellen namelijk het telefoonnummer wat we gisteren hadden gekregen blijkt de moeder van Oyvind hier ook al naar gebeld te hebben. Pa Oyvind heeft ons ook nog ff gebeld met de vraag hoe het met ons gaat. Toch leuk hè dat er zoveel moeite voor ons gedaan wordt en dat er aan ons gedacht wordt. Vandaag hebben we allebei een bankrekening geopend. En ja groot nieuws: we hebben een appartement. Morgen hebben we nog een afspraak met iemand die ook een appartement te huur heeft. Daar gaan we nog even naar kijken. Een plaats hebben we dus al, maar misschien kunnen we morgen kiezen welke het beste is voor ons. Dus nu nog wat kleine dingen doen en dan gaan we waarschijnlijk eind van deze week naar Tilburg om wat spullen op te halen. Dat wil zeggen dat deze weblog misschien ff niet upgedate zal gaan worden. Maar hou hem toch maar in de gaten want je weet natuurlijk maar nooit wat voor wartaal of foto’s we nog gaan plaatsen op de weblog als we in Nederland zijn. Deuhhh nog meer wartaal als er tot nu toe geschreven is kan toch niet????????

Woensdag 5 oktober 2005
Zo we hebben de andere woning bekeken. Is wel wat meer in het centrum en ziet er aan de buitenkant slechter uit maar binnen toch net wat leuker. Ook ligt het dichter bij het bos en dat vinden we ook belangrijk. Alleen is er nu een volgende probleem. De eigenaar van de 2e woning heeft vrijdag pas tijd en wij moeten vandaag beslissen of we de eerste woning willen hebben. Dus nog ff wat tijd rekken bij de eerste verhuurder. Maar we moeten natuurlijk wel oppassen dat woning 1 niet aan een ander wordt verhuurd anders hebben we misschien niks meer. Ook zijn we uitgenodigd door de pa van Oyvind, de moeder van Oyvind is vandaag nl. jarig. Ook heeft pa Oyvind ons nog ff een andere woning laten zien. Heel groot en ziet er perfect uit, alleen ligt hij erg hoog in de bergen en midden in een drukke woonwijk. Zaterdag moeten we zeggen of we de woning willen.

Tekst voor bij de foto’s
Woning 1: is de onderverdieping, je zit dus half onder de grond.
Woning 2: eerste verdieping links.

Donderdag 6 oktober 2005
Ik denk dat woning 1 niet meer door gaat. Ik probeerde wat tijd te rekken zodat ik morgen keuze zou hebben tussen 2 woningen, woning 2 heeft wel onze voorkeur. Ik heb net een sms-je gehad van de verhuurder van woning 1 dat ik vandaag toch echt mijn gegevens moet geven anders wordt hij aan een ander verhuurt. Tja en ik heb mijn gegevens niet gegeven zodat ik ook geen huurovereenkomst heb met hun, en dus ook geen verplichtingen, maar ja ook geen huis. Maar oke we hebben nog woning 2, en woning 3 van gisteren hebben we ook nog. We hebben nog steeds 2 keuzes dus. Morgen weten we hopelijk wat meer en dan ga ik deze weblog maar eens uploaden. Hebben we een woning dan gaan we zo snel mogelijk naar Nederland om wat spullen op te halen.

Vrijdag, zaterdag, zondag…..
Nou woning 1 gaat dus niet meer door want we zijn te laat. De Noren die ons hielpen met het vinden van een woning noemde de eigenarresse al een heks.( De uitspraak en de betekenis is het zelfde als in het Nederlands) De heks was ook niet een echt vrolijk exemplaar moet ik zeggen. We hadden ook niet het idee dat ze ons nou zo heel serieus nam. Maar woning 2 is ook een probleem aan het worden. De woning is van 2 personen en een van hun heeft ook nog ff een afspraak voor as. maandag lopen. Dus de kans is fifty fifty. Maar wat wil nu, we hebben net met pa Oyvind nog een woning (4) bekeken. Heel mooi en groot. Met vloerverwarming, grote douche met wc, keuken en grote woonkamer, kabel tv (niet echt intressant maar oke) en een aansluiting voor internet. De ligging is niet zo heel mooi (in een grote wijk) maar we hebben wel een terras. We hebben afgesproken dat we maandag bellen en dan beslissen of we de woning pakken. Een paar uur later…… ik heb gebeld dat we de woning 4 pakken (de onder verdieping en ligt in Mjondalen). Maandag gaan we er naar toe om een contract te tekenen. Dus nu gaan we woensdag naar Nederland om wat dingen op te halen. We zien jullie dus wel. En dan toch zeker een half jaar niet. In de zomer komen we terug om de rest op te halen. We gaan er nl. van uit dat we dan onze eigen stekkie hebben.

Raar maar waar. (of gewoon wat opvulling)

+ In Noorwegen zijn de bekeuringen erg hoog, maar geen Noor houdt zich aan de snelheid
+ JEG in het Noors (spreek je uit als jij) betekend IK
+ STRAKS in het Noors (spreek je hetzelfde uit als in het Nederlands) betekend NU
+ NSB is de Noorse spoorwegen
+ Noorwegen is 10x groter als Nederland. In Noorwegen wonen 4.5 en in Nederland wonen
16.5 miljoen mensen.
- correctie: in Nederland wonen 16.5 miljoen individuen. Een groot gedeelte daarvan valt
namelijk niet onder de categorie mensen.
+ Bij een toeristeninformatie bureau komen en de persoon achter de balie spreekt geen
Engels…..
+ De Noren zeggen ja terwijl ze inademen, probeer het maar eens. Klinkt wel verwijft hè.
+ In elke supermarkt en benzinestation staan minstens 2 gokautomaten.
+ Duitsland staat toch bekend om z’n worst?. Maar in Noorwegen kan je bij elke
benzinestation worst eten. En dat doen de Noren dus massaal.
+ De elektriciteit zal niet zo duur zijn hier. De verlichting en de elektrische kachels staan
dag en nacht aan. En als het binnen te warm wordt dan doe je toch gewoon een deur of
raam open…….
+ De Noren doen thuis en als ze op visite gaan altijd hun schoenen uit. Dus trek altijd schone
en hele sokken aan………
+ ’s Avonds na een bepaalde tijd kan je in de suppermarkt geen bier meer kopen

Aan Ad. He ex collega. Leuk wat van je te horen. Alles goed daar? Was sagen sie….buizen.
Kunnen jullie nog een beetje aan het werk blijven? Ik hoor het wel als je hier in de buurt bent.

Aan pa en ma Ouwens. We zien jullie misschien volgende week wel.

Aan Jan. En hoe is het nu om alleen te staan roken? Hier in Noorwegen mag je in alle openbare gebouwen, kroegen en restaurants niet roken. Nog sterker, in de appartement dat we kunnen huren mag ook niet gerookt worden. Dus nu zal ik ook vaak alleen buiten staan om te roken.

Aan Jakke en Myryam. Jaja mooie vriend hebben we ontmoet hè. Ik heb besloten dat de shovel in ieder geval volgend jaar voor de zomer hier in Noorwegen moet staan. Wat ik met de evo doe is nog even afwachten. Ik denk dat alle onderdelen exclusief het frame ook deze kant op gaat.

Aan Andre en Maria. En ben je klaar met de mp3 cd’s die je nog van me hebt?
Ik kom ze volgende week ophalen. Kunnen we op de terugreis naar Noorwegen nog wat naar muziek luisteren en mee blerren.

Aan dieny. En is er nog plaats voor ons voor een paar dagen?? We komen onze magnetron en Louis z’n werkschoenen (bah wat een vies woord) ophalen.

Aan Yvonne en Anita. Ja Anita heeft groot gelijk, fraai hoor dat je haar naam hebt vergeten.
Wij vergeten jullie niet hoor.

Aan Helene en Eugene. Ha bijna landgenoten. Als we alles aan kant hebben komen we een keer op visite. Hoe gaat het trouwens bij jullie daar? Zijn jullie al een beetje ingeburgerd hier in Noorwegen???

Aan Ed en Patricia. Ja hallo zeg eerst net ff wat eerder jullie huis verkocht als ons en nu ook net ff wat eerder jullie nieuw optrekje ingericht. Alles goed verder met jullie 4en? Heel veel geluk in jullie nieuwe woning, als we volgende week in Nederland zijn komen we jullie nieuw huis bekijken.

Aan Chris en Jose. Zo en ook jullie heel veel geluk in jullie nieuwe huis. Fijn dat jullie nu ook internet hebben, kunnen we toch nog contact houden. Stuur je ons een e-mail met jullie e-mail adres?.

Wensen wij jullie weer het allerbeste en willen we bij deze iedereen bedanken voor de bijdragen tot nu toe aan deze weblog (s). Ook voor ons is het elke keer weer leuk om iets van jullie te horen. We proberen om dagelijks te kijken of er reacties zijn op onze weblog. Blijf vooral allemaal reageren. We hopen dat we snel zelf internet hebben zodat we wat meer en sneller op jullie kunnen reageren.

Tot de volgende weblog.

Fran en Louis.

• 10 Oktober 2005 - 21:24

Jan:

Is niet leuk om alleen te roken maar ja alles went als het jullie maar goed gaat niet dan
    Jan

• 10 Oktober 2005 - 21:27

Jan:

Jan

• 11 Oktober 2005 - 16:43

Noortje:

Hoi,
    Weer erg leuk om jullie nieuwe weblog te lezen. Leuk zeg die huisjes! Het ziet er erg leuk en gezellig uit. Nou maar hopen dat het wat gaat worden. Wonen er echt maar zo weinig mensen in Noorwegen!!!! Jee dat is idd wat anders als in Nederland. xx

• 12 Oktober 2005 - 11:21

Klaas:

hoi tof dat t de goeie kant op gaat met jullie
    mvg klaas

• 17 Oktober 2005 - 18:17

Pat En Ed:

Hallo jullie daar,hopelijk hebben jullie een goede reis terug gehad,het was erg leuk om jullie weer te zien.Ik lees gauw jullie pagina weer en hopelijk staat er snel goed bericht in van werk en woning.

groetjes pat en ed

• 20 Oktober 2005 - 08:17

Fran En Louis:

hoi fran en louis hopenlijk hebben jullie ,alles gevonden wat jullie daar wilde aanschaffen voor jullie huis en is alles na wens wij vonden het heerlijk om jullie weer te zien
    en nu lukt alles op de juiste plaats en tyd kan toch niet anders als er iemand op je schouder mee kijkt. nouw luitjes veel succes met alles liefs en een knuffel
    chris en jose.

• 26 Oktober 2005 - 15:55

Serge:

heb je mijn mailtje nog ontvangen?
    wanneer horen we weer iets van jullie?

• 29 Oktober 2005 - 07:21

Fran En Louis.:

sms ondvangen tof dat jullie nu ingeright zijn heel veel minder dat je vast zit door de sneeuw raar idee want hier, zijn dagen van 20 graden. grt en knuffel chris en jose

• 31 Oktober 2005 - 19:31

Ed En Pat:

Hallo jullie,
    bedankt voor je smsje voor larissahoe gaat het met jullie,hier alles rustig,laat gauw weer wat van je horen
    ed en pat