Terugblik - Reisverslag uit Buskerud, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu Terugblik - Reisverslag uit Buskerud, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu

Terugblik

Door: Webmaster

14 November 2005 | Noorwegen, Buskerud

Terugblik

Tja het einde van 2005 is in zicht. Op tv, radio, cd en zeer waarschijnlijk ook op dvd verschijnen weer de overbekende oubollige terugblikken van het afgelopen jaar. Nou laat ik daar dan maar eens aan mee doen maar dan met de terugblik van onze reis naar Noorwegen. We zijn op 25 augustus (km stand 164007) vertrokken uit Tilburg (na een half uur zaten we al in een Motel en aan het bier maar vooruit). Op 17 oktober zijn we na een bliksem bezoek aan Nederland eindelijk op ons vast stekkie beland (km stand 173636). In die 8 weken tijd hebben we 9629 km afgelegd. Ohhh ik heb dat zojuist pas uitgerekend en het is de moeite waard vind ik. Nee ik heb er niet vanaf 17 oktober tot nu, 14 november, over gedaan om het uit te rekenen. You smart ass!!!!! Nou hebben we niet alleen in heel die 8 weken rond gereden en gekeken voor een baan. Eerst zijn we naar Zweden geweest, gewoon om ff te kijken hoe het daar is. Nou het is er vlak. Maar ook in Noorwegen zijn er dagen geweest waar we ff lekker aan ons eigen hebben gedacht. Het is wel een hele leuke trip geworden. Eentje waarop we met veel plezier naar terug kunnen kijken. Erg veel foto’s gemaakt (650stuks), veel mensen ontmoet en gesproken, veel gezien, erg veel hulp gekregen van menig Noor en veel plaatsen gezien waar we straks in onze vakantie naar toe willen gaan. Ook erg veel leuke en hilarische dingen onderweg meegemaakt. Het maken van de weblog was een hele klus (writers block) maar was heel erg leuk om te doen. We hebben zelf veel moeten lachen om de flauwekul die we op het weblog hebben geplaatst. De leuke reacties op het weblog was en is iets waar we erg naar uitkeken. In elk gehucht dat we binnen reden gingen we gelijk op zoek naar een bibliotheek om te kijken of er een pc stond en of er een reactie was. En vaak moesten we stiekem met een floppy rommelen om de weblog geplaatst te krijgen. De pc’s in de bibliotheek hebben over het algemeen geen floppydrive gemonteerd. Dat moesten we dan weer bij de Aetat (arbeidsbureau) doen. Maar de pc’s daar mogen alleen gebruikt worden om de vacaturesite te raadplegen. Dus vaak een plaatsje achteraf moeten zoeken in de Aetat waar ik ongestoord de weblog kon updaten. Bij een bibliotheek zat wel een floppydrive gemonteerd. Ik dus de floppy in de drive gefrut en de boel aan het uploaden, slaat de pc ineens op tilt. Nou krijg je in de bibliotheek doorgaans maar tussen de 15 en 30 minuten de tijd om te internetten dus moest er iemand bijgehaald worden. Ik natuurlijk snel de floppy uit de pc gehaald en heel onschuldig kijken, en dat kan ik hoor. Maar ja wel weer 10 minuten verloren op de toch al schaarse tijd. Ook de dingen die we onderweg hebben mee gemaakt waren leuk. Ineens tussen de geiten of schapen belanden met de auto. Of een paard die midden op het pad ligt en wij het idee hebben dat het beestje net zijn laatste adem heeft uitgeademd. De zeer verschillende hutten waar we in overnacht hebben. Van een groot uitgevallen bezemkast tot een luxe hut met alles er op en eraan. En dan de prijzen die sommige verhuurders vragen! We hebben vele hutten overgeslagen om de prijs, ligging en kwaliteit (of juist geen). En in elke gehucht kan je wel een hut huren. Iedereen die een stukje grond heeft begint toch gewoon met het verhuren van een hut?. We hebben een “hutje” bij een kneuterboer gehuurd. De oude man had naar ons idee zelf een huisje in elkaar geflanst. Het was gewoon armoe troef. Ineens schiet me iets te binnen. Was het misschien een boomhut die hij in ZIJN jeugd had gemaakt….hahaha Maar het was er rustig (ja tuurlijk, niemand anders dan wij huren zo iets) en het lag aan het water dus wij vonden het allang goed. Maar het oud stelletje was wel erg vriendelijk. En de reactie die we kregen op het stukje “onze zwarte vriend”. Volgens ons leeft er iets in Nederland waar ik een zekere Pim F. ook wel eens iets over heb horen zeggen…………..haha geintje. Maar ook de adembenemende natuur in Noorwegen. Zoveel moois gezien en zo van genoten. Zoveel foto’s genomen en er maar niet genoeg van kunnen krijgen. Oneindige bossen, bergen en fjorden. Door Leuke kleine gehuchtjes gereden waar we zo wilde gaan wonen. En de bouwstijl van al die mooie houten huizen, fantastisch gewoon. Nou geloof maar dat we ons huisje in onze gedachte al lang hebben gebouwd met de ideeën die we onderweg hebben opgedaan. We hebben veel meegemaakt en gezien en het was een geweldige ervaring. Nu dat we op een vast adres zitten maak je wel wat minder mee dan dat je onderweg bent. Maar we zitten prima hier en hebben een paar hele goede vrienden om ons heen. En met de winter voor de deur is het ook wel fijn dat we niet meer zo veel hoeven rondt te scheuren. Nou rondt scheuren! Je mag gewoon niet harder dan 50 km p/u rijden maar oké. En rij ook maar niet harder want de bekeuringen leggen volgens mij 3x hoger als in Nederland. Nou moet ik wel zeggen dat ik in heel de tijd dat ik in Noorwegen rondgereden hebt misschien 10 politie wagens heb gezien. Dus lijkt mij de kans op een bekeuring wel kleiner dan in Nederland. Maar ja voor het zelfde geld loopt hier de meeste pliesie in hun burger pakkie rond. Ook hebben we inmiddels internet. En daar maken we op dit moment intensief gebruik van. Er is een microfoon aangesloten dus er is al heel wat afgelult via MSN met mensen uit Nederland. Nou ik vindt het wel weer mooi zo. In de volgende weblog zal ik het wat meer over de omgeving van hier hebben en ook over het ophanden zijnde van onze aankomende banen. Jaja er komt schot in, ik moet morgen terug naar een bedrijf om het een en ander af te handelen en ook Francine heeft zeer positieve vooruitzichten. Maar daar de volgende keer wat meer over.

Ik neem aan dat bij de foto’s verder geen uitleg gegeven hoeft te worden?
Alleen de foto “broodje kebab” heb ik geplaatst om te laten zien dat wij hier ook van die vette zooi hebben.

U allen weer het beste gewenst.
Tot de volgende keer maar weer.

• 15 November 2005 - 10:52

Wendy:

Ik zie het al weer...jullie wonen er schitterend. Mocht ik nog eens naar Noorwegen gaan (ja de plannen voor Noorwegen staan een beetje op een laag vuurtje)dan probeer ik wel eens langs te komen.... Heel veel plezier op jullie nieuwe stekkie, maar denk dat dat vast wel gaat lukken....
    Lykke til!!!

Hilsen Wendy

• 15 November 2005 - 17:47

Saskia & Joost:

Het is erg leuk om jullie verhalen, avonturen, en belevenissen te kunnen volgen.
    Heel veel geluk op jullie mooie nieuwe plek!
    En succes met banen zoeken!

Hilsen,
    Joost en Saskia

• 15 November 2005 - 19:52

Saskia & Joost:

Oh jah, Louis, de bekeuringen in Noorwegen zijn ongeveer 10 x zo duur als in Nederland.
    Saskia had er een voor 15 km te hard in een 50 km zone. En de kosten waren slechts 2900 Nok (375 Euro) kassa!!!!!!

Dus oppassen geblazen!

• 15 November 2005 - 21:48

Jose En Chris:

jemig louis wat kun je schrijven als je de baan niet leuk vind word maar schrijver dat gaat je kij goed af en is fantastisch om te lezen,voor bijde veel succes,knuffel.

• 16 November 2005 - 15:28

Noortje:

Nou zo te lezen hebben jullie al aardig wat dingen meegemaakt daar. En jullie hebben ook al aardig wat km´s gereden zeg!! Nou jullie huisjes is leuk geworden en ik hoop dat het naar de zin is. In iedergeval veel plezier. groetjes Noortje

• 16 November 2005 - 22:37

HelenEus:

We zijn erg benieuwd naar de banen die in zicht zijn. Dus kom maar op met het volgende weblog haha. Die broodjes kebab met kilos mais ter opvulling hebben wij afgelopen weekend ook in ons handen gehad,lol! Tis me nog niet helemaal duidelijk of er al gefeliciteerd kan gaan worden. Dus bewaren we dat voor de volgende keer. We duimen nog voor jullie. Groetjes heleneus

• 23 November 2005 - 21:44

Ed En Pat:

Hallo daar wat een leuk stekkie hebben jullie gevonden,ed is inmiddels geopereerd gaat goed,ik wou dat wij ook zo'n sneeuw hier hadden leuk om te sleeen,nouw gauw weer tot gauw

• 24 November 2005 - 02:21

Joost:

He Louis, super gaaf dat je de stap genomen hebt om te verhuizen naar Noorwegen. Het gevoel volgen is het beste wat je kunt doen. Er gaat een hele nieuwe wereld voor je open als je ergens anders gaat wonen. Dus geniet ervan. In Indonesie gaat alles goed. Natuurlijk veel rijst en goreng wat overiges wel lekker is. Groetje Joost (Oud Assenburg medewerker).