werk en eten - Reisverslag uit Drammen, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu werk en eten - Reisverslag uit Drammen, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu

werk en eten

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

28 November 2005 | Noorwegen, Drammen

werk.......

Eerst wil ik beginnen met het grote nieuws: Louis heeft werk gevonden en z’n eerste werkweek zit er op. Ik heb werk gevonden bij een bedrijf wat gereedschap / machines verhuurd. Mijn werkzaamheden bestaan uit het onderhouden en reviseren van handboormachines tot aan graafmachines toe. Als het gereedschap retour komt van de klant moet ik het contoleren, schoonmaken, onderhoudsbeurt geven en eventueel reviseren. Het assortiment bestaat oa. uit handboormachines, graafmachines, walsen, water pompen, heaters, steigers, trilmachines, hoogwerkers, dieselgeneratoren enz enz. Tja en ik heb dus inmiddels op een wals en graafmachines gereden. Nou geloof me maar das ff anders rijden als in een personen auto. In een graafmachine zit ook geen stuur maar hendels. Je hebt 2 rupsbanden en 2 hendels om te sturen en voor/achter uit te rijden. Verder zitten er 2 joystick in om de grijper te bedienen. Ik heb hele fijne collega’s om me heen en heb het idee dat ze me ook wel serieus nemen. Ook de baas heeft wel vertrouwen in mij (denk ik). Ik moet van hem een cursus gaan volgen voor heftruckchauffeur en later ook voor rijbewijs C, en das dus voor vrachtauto. De bedoeling daarvan is dat ik straks de grote machines bij de klant ga afleveren cq ophalen. Dat de baas wel vertrouwen in me heeft blijkt wel uit het feit dat hij me regelmatig alleen laat werken. Laatst legde hij de bediening uit van een grote wals, en of ik die ff wou inspecteren. Hij gaf me de sleutels en zij, rij voorzichtig, rij niet door de muur en liep weg. Daar stond ik dan met de sleutels in m’n hand. Ik moest de wals naar een plek rijden waar ik hem schoon moest spuiten. Afijn na een zooi gestuntel en geklooi heb ik hem dan eindelijk van z’n plaats gekregen en ben ik niet door een muur gereden. Zo is het dus ook met verschillende graafmachines gegaan. Het is leuk en afwisselen werk, kan lekker knutselen maar kom wel tegenwoordig thuis met vieze handen…….bahhhh. Francine heeft een sollicitatie gehad bij het hoofd van de verpleeghuizen hier in de buurt. Francine is aangenomen als oproepkracht voor poets en keukenwerk in verpleeghuizen. Die zit nu haar telefoon in de gaten te houden, dus laat de instellingen maar bellen, francine heeft er zin an. Ook gaat ze deze week naar de kleuterschool hier in de buurt om wat hand en spant diensten te verlenen. Ze laat zo haar eigen zien en misschien rolt ze zo ook wel in een of andere baan. Francine scheurt nu dus met haar auto door de stad opzoek naar werk. Ook is ze druk bezig met al ons Ikea spul in de lak te zetten.

Wat hebben de Noren toch rare eet/drink gewoontes.
Wel eens van lutefisk, pinneskjøt of aquavit gehoord? Nou wij hebben er wel van gehoord en ook nog eens genuttigd. Lutefisk is kabeljauw gesmoord in loog. Lute staat ook voor zo iets als chemisch. Op een of andere manier is er tig jaar geleden een of andere onverlaat geweest die iets met een chemisch goedje en vis heeft lopen rommelen. Volgens de Noren ben je pas een echte Noor als je lutefisk hebt gegeten. Nou geloof me maar aan lutefisk zelf zit geen smaak. Maar gelukkig serveren ze er oa. spekjes bij zodat je toch nog iets van een smaak hebt. Maar zeggen de noren dan, er hoort ook aquavit bij. Aquavit is een sterkedrank (41.5%) die het vet, volgens opgaaf van een Noor, oplost in je lijf. Nou, ik heb meer het idee dat ze alleen lutefisk eten om gewoon een zooi aquavit naar binnen te werken. Aquavit is hier volgens mij ook het nationaal drankje. Je hebt ze in tig verschillende smaken, behorende bij tig verschillende gerechten, lute-aquavit, rake-aquavit, en natuurlijk (kerst) jule-aquavit. Afgelopen zaterdag waren we uitgenodigd bij vrienden om pinneskjøt mee te eten en hebben natuurlijk ook het een en ander aan alcoholische versnaperingen op. Er stond een normaal biertje bij m’n bord, een kerstbiertje (9.9% alcohol) en natuurlijk aquavit. Op een gegeven moment ben je dus gewoon 3 soorten drank naar binnen aan het werken, knap he dat ik deze weblog nog zo goed in elkaar heb geflanst!!. Na het eten met z’n allen nog ff lekker op de bank zitten en wat na kletsen. Op een gegeven moment komt er iemand aan zetten met wat fruit. (heet iets in de geest van “sjaron”) Wij niet te flauw en wat gepakt, want ja je wil een Noor zijn dus moet je ook alles proeven. Nou ik neem een hap en gelijk is het alsof er een chemische reactie in m’n mond plaats vindt. Ineens is al mijn mondvocht verdwenen. Kan je het voorstellen, een bek zo droog die voelt als schuurpapier. Je bovenlip gewoon niet meer naar beneden over je tanden krijgen omdat het zo droog en ruw is. Daar zit je dan met een brede smile op je bek, ja en ik niet alleen hoor. Maar gelukkig hadden we nog een juleøl klaar staan. Dus ff een flinke slok naar binnen werken en ff goed spoelen.

Zo en wij hebben al onze sinterklaas pakketten gehad. 2 weken geleden van de ouders van francine een pakket ontvangen met van allerlei lekkers er in en een door haar vader geschilderd landschap. En van Anita en Yvonne een pakket met ook veel lekkers en onze afstandbediening van onze dvd speler. Want we hadden dan wel mooi onze dvd speler mee genomen maar de afstandsbediening lag nog in Tilburg. Jullie allemaal nog heel erg bedankt

Nou het stukje wat ik belooft heb over de omgeving hier hou je maar te goed. Vond dit gewoon belangrijk genoeg om het snel te plaatsen op de weblog.

Aan u allen daar in Nederland: pas op voor de sneeuw en gladheid. Jullie hebben meer sneeuw als wij.

U allen gegroet.
Vi sees og vi snakkes.

  • 29 November 2005 - 09:28

    Noortje:

    Hallo!!
    Nou Louis van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan!!! Super leuk voor je en toch nog snel voor elkaar. Het klinkt wel erg interessant en heel afwisselend. Leuk dat je ook nog eens je heftruck rijbewijs en rijbewijs C kan gaan halen. Altijd meegenomen natuurlijk. En dat aan machines prutsen lijkt me ook helemaal geen vervelend karweitje. Ook Francine natuurlijk gefelicteerd met je oproepbaan. Nu nog even dat telefoontje afwachten. Is het trouwens al koud bij jullie? Hier heeft het afgelopen vrijdag vreselijk gestormd en in veel delen van het land gesneeuwd ( behalve bij ons in Hoofddorp). Mensen hebben van vrijdagochtend tot zelfs diep in de nacht in de file gestaan. De files die vrijdagochtend waren begonnen waren pas zaterdagochtend om half 6 opgelost! Nou ja die files zullen jullie daar niet hebben of kennen. Voor de rest gaat hier alles z´n gangetje. Ik ga verder werken en ik wens jullie nog heeeeeeel veeeel plezier met jullie nieuwe baan! Oja bevalt het huis goed? Groetjes Noortje

  • 29 November 2005 - 22:48

    Jan EZ:

    He Gullie proficiat met jullie huis en baan.
    Supergaaf
    Sucses verder he
    Groetjes Jan

  • 30 November 2005 - 22:56

    Max Schoep:

    hallo loui en francine even een berichtje van de frietboer op de eerste plaats gefeliciteerd met jullie banen daar ik goed weet wat wegenbouw machines zijn [ik heb er zelf jaren mee gewekt] lijkt mij dit een hele mooie baan maar er zitten ook wel wat nadelen aan want je kunt soms thuis komen dat je zo vuil bent als een mijnwerker maar het is wel mooi werk vond ik altijd en het trekt mij nog steeds desalniettemin ik blijf voorlopig toch frietboer en maak lekker stoof en als we volgend jaar naar het noorden komen breng ik beslit een emmertje mee voor jullie. groetjes Max

  • 01 December 2005 - 19:12

    Saskia En Joost:

    Hei hei,

    Gefeliciteerd met jullie banen!!!!!
    Hartstikke goed zeg, zo zie je maar, de aanhouder wint.
    Al jullie moeite wordt beloond.

    Heel veel succes allebei.

    groetjes Saskia en Joost

  • 04 December 2005 - 10:59

    Andre &Maria:

    Gefeliciteerd met jullie baan ,toch nog snel gegaan zeg net 3 maanden en dat in een ander land hardstikke goed. leuk dat jullie artikel geplaats is en wat een leuke foto van jou Francine. grrrrr Andre en Maria.

  • 05 December 2005 - 18:54

    Fleur (zandboer-collega ;) ):

    Hoi Francine (en Louis),
    heb wel altijd bijgehouden wat jullie daar meemaakten maar verder nog nooit gereageerd. Vind het echt nog steeds zo gaaf dat jullie gewoon de stap hebben genomen, en ach dat werk komt nog wel hoor Francine. Over werk gesproken, in het ziekenhuis gaat het nog steeds hetzelfde. Ik heb a.s. zaterdag mijn laatste werkdag en de rest is druk bezig met het zoeken naar een nieuwe baan geloof ik. In ieder geval heel wat saaier hier dan de dingen die jullie daar meemaken. Nog heel veel succes verder en ik zal jullie wel blijven volgen.
    Groetjes,
    Fleur Janmaat

  • 08 December 2005 - 23:37

    Ad De Leeuw:

    hee tof dat je werk gevonden hebt,ik heb wel gehoord dat je daar ook moet werken,das minder ben je bij assenburg niet zo gewend he`.bij ons is het wel druk ja en waarschijnlijk volgend jaar weer winstdeling dus het gaat hier wel goed.ik ben niet zo`n schrijver maar ik lees regelmatig wat er allemaal gebeurd(wats kebeurd)Groeten Ad

  • 12 December 2005 - 17:45

    Serge:

    he luitjes,
    zo,dat werk vinden is nog snel gebeurd.en heeft francine ook al iets gevonden intussen?
    ik stuur nog wel ff een mailtje naar je gewone e-mail.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Drammen

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 73636

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: