daar istie weer...... - Reisverslag uit Drammen, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu daar istie weer...... - Reisverslag uit Drammen, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu

daar istie weer......

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

14 December 2005 | Noorwegen, Drammen

Weblog 10

Zo maar weer eens een weblogje van onze kant. Afgelopen week was een zware week. Ik heb nl een cursus voor heftruckchauffeur afgerond. Ach zal je zeggen da’s toch niet zo moeilijk? Nou misschien ook niet maar ik heb de cursus geheel in het Noors gehad/gedaan, en das toch ff wat moeilijker. Zeker wat de technische benamingen betreft. Ik zat in een klas met zo’n 10 noren, en de leraar gaf dus les in het Noors. Er werd geen engels gesproken. Komt nog bij dat de theorie normaal in 3 dagen werd gegeven, maar omdat wij ZO goed waren hebben wij de theorie gedeelte in 2 dagen afgerond. Maar oke ik ben geslaagd, ben best trots op mezelf en heb wel ff een truckførerbevis. Haha microsoft word kan nog niet eens met dit woord overweg, en nou mot IK met de heftruck overweg kunnen, da wordt wat. De praktijkopleiding was buiten. Nou had het net gevroren en was het dus behoorlijk glad. Ik moest als een van de eerste oefenen om met de heftruck achtjes om pallets heen te rijden. Nou dat ging dus echt niet. Alleen maar spinning wheels dus. En nou heb ik ook niet echt ervaring in het heftruckrijen, getuigen het optreden op mijn afscheidsfeest bij mijn laatste werkgever (Samas, zo reclame kan ik nu ff vangen??) in Nederland. Ook zijn we in die zelfde week begonnen met noorse les. Francine was benaderd door de plaatselijk krant om ons emigratie verhaal te vertellen. Het verhaal besloeg een halve pagina. In het kranten artikel werd tevens de vraag gesteld of er iemand in onze gemeente was die ons privé les in de Noorse taal wilde geven. Een gepensioneerde leraar had gereageerd, en daar krijgen wij nu les van.

Francine heeft inmiddels al verschillende keren mee geholpen op de kleuterschool, het bevalt haar heel erg goed. Nu maar hopen dat als de school in januari haar nieuw budget krijgt dat daar wat ruimte in zit om Francine aan te nemen. Francine is ook nog met Arne en Turid in Oslo geweest. Ik dus niet want ik moest werken, zielig voor mij he. Ze zijn naar het paleis wezen kijken, hebben wat geshopt en zijn naar het gebouw geweest waar elk jaar de nobel prijs wordt uitgereikt (heb ik eigenlijk wel iets gemist dan?). Afgelopen week zijn we ook met Arne en Turid uit eten geweest. We zijn hier in het dorp bij Thelma’s kjøkken geweest. Een klein, leuk en gezellig restaurantje. We hadden ze uitgenodigd omdat ze zoveel voor ons hadden gedaan en omdat ze mij aan werk hadden geholpen. Een tijd geleden hebben we een beloning uitgeloofd voor degene die ons aan werk kon helpen. Arne wilde het geld niet aannemen, maar een etentje sloeg hij niet af.

Afgelopen week heeft het dan eindelijk gesneeuwd. We zijn op een flink pak getrakteerd. Ik denk dat we toch gauw een 30 cm dikke laag hadden liggen. De wegen hier op de berg worden regelmatig gestrooid. Neemt niet weg dat er toch regelmatig een flink pak sneeuw op de weg lag. Tja en dan is het toch echt uitkijken. De weg vanaf ons huis naar de “grote” weg wordt dus niet gestrooid, en das dus wel een glijbaan aan het worden dan. Verschillende keren zijn we met de auto in een slip geraakt. Maar ik rij voorzichtig, mot nog ff wennen hier op de berg.

We zijn ook bezig geweest om een verblijfsvergunning te regelen. Nou das ook nog een hobby geworden. Ik aan mijn baas een halve vrijdag vrij gevraagd, want ik had gehoord dat het wel eens lang kon gaan duren. Afijn wij eerst naar een fotograaf om foto’s te laten maken. Toen dus naar de plaatselijke politie bureau. Ohoh in de hol van de leeuw…….zijn we eindelijk aan de beurt zegt de grapjas, ja maar daar moet je voor in Drammen zijn, die is tot 3 uur open. Nou fijn op dat moment was het dus al half 3. Dus naar Drammen gaan had geen zin meer. Een vriendin van ons had op internet gekeken, nou zegt ze je kan er elke dag terecht. Dus ik weer een halve dag vrij gevraagd. Staan we aan de balie in Drammen zegt die pliesie, helaas maar vandaag is er niemand aanwezig, maar morgen tussen 9 en 5 uur kan je hier terecht. Fu*k, god*#* weer voor niks vrij genomen. En ook poging nr3 is niet helemaal goed verlopen. Wij komen in Drammen om 2 uur aan, staat er een rij uitheemse personages, nou zeker wel 20 stuks. Nou zijn die bush bush figuren schijnbaar niet gewend om te wachten want na een uur zijn er al verschillende pleiten. Maar ja tis ook al wel 3 uur he, dus de hoogste tijd om weer op de kokosmat te gaan liggen pitten. Wij aan de beurt, vraagt die pliesie: meneer Louis is het een vaste baan? Nee is mijn antwoord, op dit moment zit ik nog in mijn proeftijd. Maar verzeker ik de pliesiebeambte, ik werk hard en goed, dus het word zeker een vaste baan. De papieren worden ondertekend en ik hoor nog van ze. Nu is Francine aan de beurt. Zegt die pliesie doodleuk, u heeft geen baan, ik kan je geen verblijfsvergunning geven. Wel godv*#@ fu*k nog aan toe. En al die rijst-eters voor ons dan?? Die wel en Francine niet?? Wie discrimineert hier nu?? En hoezo de pliesie is je beste vriend???? Nou deze toch zeker niet. Dus met misschien maar 1 verblijfsvergunning gaan we weer richting huis. Oke we werken er aan, hopelijk gaat het lukken. Dus wordt vervolgd.

We hebben een kerstpakketje uit de USA gehad en voor mijn verjaardag kreeg ik een pakketje uit Nederland. Jullie allen nog heeeeel erg bedankt.

Ook de eerste roddel krijgen we deze week vanuit Nederland te horen. Er gaat namelijk een verhaal de ronde dat we weer terug zijn. Maar niet in Nederland hoor, nee nu wonen we in Belgie……….. Jaja het mot niet gekker worden he.


Noortje. Nee zulke lange files zullen er hier wel niet staan. Nog sterker, zoveel mensen zijn hier nog maar amper haha. Maar ik heb begrepen dat er in en rond Oslo ook veel files staan. T’is ook de grootste stad van Noorwegen, een van de reden dat ik NIET in Oslo wil wonen/werken. De temperatuur ligt hier nog steeds tussen de 0.5 en 2 graden, en das dus echt niet koud. Het is wel een weekje ff wat kouder geweest, zo rond de min 5. En ja hoor ons stekkie bevalt ons prima. We zullen zelf zoiets nooit kopen want ja tis toch wel behoorlijk dicht op elkaar gebouwd hier.

Max. Als je langs komt neem dan ook die lekkere kroketten en een frikandel speciaal mee haha. Die hebben we al ff niet meer op. Hoe staat het trouwens met de verkoop van de kroket?

Joost en Saskia. Hallo mede burgers. Ja goed he dat we alle twee aan de gang zijn. Maar bij jou Joost is het toch ook snel gegaan? En met jou Saskia, heb jij inmiddels ook al zicht op een baan?. Jullie alle twee ook nog veel succes hier in Noorwegen.

Andre en Maria. Ja goed he binnen 3 maanden een baan. Maar we hebben natuurlijk wel veel hulp gehad van de Noren hier. Leuk artikel in de krant he!. Hebben jullie het een beetje kunnen lezen?

Fleur. Hei Fleur het zal wel afgelopen zijn bij zandboer nu. Weet je al wat je nu gaat doen? Ja ik ben benieuwd hoe het de rest vergaat.

Ad de Leeuw. Ha Ad, ja erg he hier mot ik ook al werken voor m’n geld. Nog erger, heb de laatste weken spieren in m’n lijf gevoeld die de laatste jaren helemaal niet meer waren gebruikt. Nog sterker, waar ik helemaal niet van wist dat ik die in mijn lijf had. Maar het werk hier is wel heel afwisselend en dat maakt het toch wel een heel stuk leuker. Fijn om te horen dat het bij jullie goed gaat. Hou me op de hoogte.

Serge. Ha BBM-er, hoe gaat het daar in het hok? En is Eddy al een beetje ingewerkt? Hoe staat het met het dart team? En is die Wim S. daar ook nog steeds, of is er eindelijk een wijs besluit genomen en hebben ze hem gedumpt. Kom stuur me maar eens een mailtje met alle roddels en belangrijke gebeurtenissen daar haha. Ik hoor nog van je.


Oke lezertjes, hebben we jullie weer ff lekker bezig gehouden. Een ieder weer het beste toegewenst en misschien tot een volgende weblog.

Ha det bra

  • 14 December 2005 - 23:20

    Max:

    hallo fran en louihier weer even een berichtje ik werd vandaag door de fabriekant van mijn kroketten gebeld dat ik de eerste proef zending volgende week binnen krijg en als ik het goed vind zal hij hem in productie nemen en dan gaan we hoop ik zakken vullen maar dat is ook zo weer op want er staat nu een nieuwe oven bij mij in de zaak en die kost ook nogal wat maar daarom niet getreurd we gaan er weer voor en ik kom zeker een keer langs met kroketten en fricandellen en natuurlijk ook wat stoofvlees en wat ik beloof maak ik waar anders hoef je niets de beloven of niet dan.
    he mensen ik wens jullie allemaal daar in het noorden prettige feestdagen en een gezond en vrolijk 2006
    groetjes Max

  • 15 December 2005 - 11:20

    Anita En Yvonne:

    he broertje wat goed van je dat je de cursus gehaald hebt,en daar mag je zeker trots op zijn.en nu maar scheuren met die heftruck.goed gedaan proficiat he jongen!!! groetjes van ons

  • 15 December 2005 - 16:24

    Fleur:

    Ik ga voorlopig niet op zoek naar een baantje. Als ik tegen iets leuks aanloop doe ik het wel maar wil me ook richten op school, is immers mijn examenjaar. Geloof dat Corné en Nathalie zeker blijven daar en de rest gaat opzoek naar ander werk. Heb zaterdag dus voor de laatste keer gewerkt en zal het werk opzich in ieder geval niet missen ;). Lijkt me leuk op zo'n basisschool. Kun je de noorsbrabbelende kindjes wel begrijpen? Doeg

  • 15 December 2005 - 20:21

    Frank:

    hoi louis, leuk dat je het heftruck-diploma gehaald hebt, kun je als je in nederland bent, nog eens een wedstrijdje met ons rijden. kom a.u.b terug .Het is hier dikke ellende sinds je weg bent, nu wally daarzit met charles en dan nog die serge ,nee echt ,het ging met jou nog niet zo slecht af ,die spuitlijsten maken!!!!!!
    gegroet frankvandewouw

  • 17 Januari 2006 - 08:03

    Ed+patricia:

    He leuk krantenknipsel alleen ik kan er geen bal van lezen,hoe gaat het met fran haar werk missen ze je nu je minder komt??Ik spreek je gauw weer op de msm,groetjes vanuit nederland doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Drammen

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 73639

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: