de eerste van 2006 - Reisverslag uit Drammen, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu de eerste van 2006 - Reisverslag uit Drammen, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu

de eerste van 2006

Door: fran en louis

28 Januari 2006 | Noorwegen, Drammen

Zo iedereen weer BIJGEKOMEN van de afgelopen feestdagen?
Nou wij letterlijk en figuurlijk, ik zal maar niet zeggen hoeveel kilo’s……
En wij maar denken dat de noren gezond volk zijn en veel bewegen.
Nou dat motten we na de afgelopen kerst toch echt ff bijstellen hoor. Tjeemig de peemig wat wordt hier vet gegeten. Daar zijn de frietjes en de frikadellen in Nederland toch echt heilig bij. De donderdag voor kerst was voor ons de start om met vrienden te beginnen met tafelen en drinken. “svine ribber” werden er geserveerd. Svine ribber is de rug van een varken, alleen wordt het geheel geserveerd vanaf de ribben tot aan de huid. Dus met andere woorden, er zit een spek (vet dus) rand aan van minimaal 3 centimeter. En dan natuurlijk enkele keren je bord vullen. Volgens de noren hier ben ik me goed aan het inburgeren, want ik heb de meeste svine ribber op…..hahahaha. (was dat ook al niet met de pinnekjøt??) Maar omdat de huid nog niet hard genoeg was werd er een gasbrandertje bijgehaald en werd de boel ff flink opgestookt. Als je svine ribber eet kan je ook niet echt goed communiceren. De huid is namelijk zo hard dat het geluid die je produceert bij het kauwen boven alles uitkomt. Alsof je op een haffel kiezelstenen zit te kauwen. En om de boel te neutraliseren moet je volgens de noren aquavit (41.5 % alcohol) drinken. Dat werd dus ook overdadig gedaan. Vrijdags waren we uitgenodigd bij mensen in Drammen. Heel gezellig en natuurlijk ook weer heel veel aquavit gedronken. Er werd flink met de muziek mee gezongen. Wij dus ook meegedaan. Veel verder als lalala kwamen we niet maar ach dat mocht de pret niet drukken. Zaterdag’s vierden we met een paar vrienden kerstavond. Eerst natuurlijk werd er weer flink geschranst. En ja hoor weer met svine ribber en ook weer met de nodige alcoholische versnaperingen. ‘S avonds hebben we pakjesavond gedaan met z’n allen. Ieder had voor iedereen wat kleinigheidjes gekocht. Al met al weer een hele gezellige avond geworden. Zondags zijn we met z’n vieren wezen wandelen in het bos. Gewoon om ons zelf maar wijs te maken dat dat nu wel gezond was en om onze eet en drink gebeuren van de laatste dagen te doen vergeten. Och nu dat ik het over het bos heb. Een paar dagen geleden zijn we met z’n 2en een wandeling in het bos gaan maken. Een moeilijke trip want er lag natuurlijk een leuk pakje sneeuw. Maar oke de bikkels die we zijn, wij zetten door. Nu is het ontzettend rustig in het bos omdat er geen woningen staan, een weg er door loopt of omdat er hele horde families aan het wandelen zijn. Nee hier kan je uren wandelen en niemand tegen komen. Tenminste…..op een gegeven moment hoorde we diep in het bos een hoop herrie. Alsof iemand met een zwaar voorwerp tegen een boom aan het slaan was. Wij, de bikkels dus weer, er op af. Want ja we wilde natuurlijk wel weten wat er aan de hand was. Helaas hebben we niets kunnen vinden…..of gelukkig….misschien was het wel een groot beest die met z’n gewei tegen een boom aan het schuren was.

Met oudejaarsavond zijn we om kwart voor 12 naar een mooi uitzichtpunt op de berg hier gelopen. We hadden daar een mooi uitzicht over de stad en hebben zo ff van het vuurwerk kunnen genieten. En natuurlijk hadden we ook bier bij ons die we daar lekker hebben genuttigd. Met een knipoogje naar ma hebben we zo het nieuwe jaar ingeluid.

Inmiddels zijn we druk op zoek naar een leuk optrekje voor ons. Nog 3 weken en dan is mijn proeftijd voorbij. Ik heb natuurlijk al wel hier en daar wat gepolst en ik kan bijna met zekerheid zeggen dat ik aangenomen ben. Men is zeer tevreden over mij, maar ja dat kan ook niet anders….deuhhhh. Als ik voor vast aangenomen word gaan we echt werk maken van het vinden van een huis. We hebben ons al bij verschillende makelaars ingeschreven. Maar we zijn nu zelf ook al een beetje aan het rond kijken. We hebben al 5 huizen bekeken maar hebben nog niet echt een huis gezien waar we zoiets van hadden nou hier willen we wonen. Een perceel beviel ons wel heel erg maar was te ver rijden naar het werk. Het was een perceel van ruim 5000 vierkante meter en lag aan het water. Er stonden verschillende gebouwen op alleen was het hoofdhuis afgebrand. Het geheel koste 600.000 kroner ( 74.000 euro ) Ook hadden we een woning bezichtigd met 25.000 vierkante meter grond. Maar dat was een zwijnenstal. Erg veel grond waar ook erg veel zooi oplag. We zijn op zoek naar een klein huisje met veel grond en zeker geen buren in de omgeving. En het moet natuurlijk niet te ver van het werk verwijdert zijn. Maar het zou fijn zijn als we toch snel wat zouden vinden. Al onze zooi staat nog steeds opgeslagen in Nederland en das toch wel wat vervelend. Echt knutselen kunnen we hier niet want al mijn gereedschap staat in Nederland. En dat gaat zo met veel dingen eigenlijk. Maar oke we gaan geen overhaaste beslissingen nemen.

Het heeft een week of wat geleden flink gesneeuwd. Om onze tuintje staat een hekje maar die was naar 3 dagen constant sneeuwen niet meer te zien. Wij hadden toch al gauw een pakje sneeuw liggen van zo’n 70 cm hoog. Hebben onze auto’s ook echt uit moeten graven. Maar het is wel een heel mooi gezicht. Ook weer hele mooie foto’s van gemaakt. Van ons huis naar de grote weg was soms erg moeilijk begaanbaar. En wij zijn zoveel sneeuw ook niet gewend dus was het voor ons extra moeilijk. Maar we hebben nu een beetje ervaring dus het gaat al wat beter. Ook francine haar rij-kunsten vertonen verbeteringen. Die durfde in het begin niet met haar auto te rijden. Op een gegeven moment zijn we ’s avonds in de auto gestapt, francine achter het stuur, en zijn hier wat gaan rondrijden. De eerste keer dat ze de berg opmoest zat ze gelijk met de auto vast in de sneeuw. Maar na een paar rondje gereden te hebben had ze al wat feeling. Dit hebben we 2 dagen zo geprobeerd en nu rijdt ze alsof er niets aan de hand is.

Hier nog een leuke krantenknipsel die ik vond:

De Nederlandse Taalunie, waarin Nederland, Vlaanderen en sinds kort Suriname samenwerken, stelde in april aanpassingen in de spelling van het Nederlands officieel vast in een nieuwe Woordenlijst Nederlandse Taal. Sinds oktober ligt het nieuwe Groene Boekje, de populaire benaming van de woordenlijst, in de winkels.
In het nieuwe Groene Boekje zijn 6.000 nieuwe woorden opgenomen. Daarvan zijn er vijfhonderd afkomstig uit het Surinaams-Nederlands. Uit de vorige editie zijn 14.000 woorden geschrapt. De woordenlijst van 1995 bevatte 110.000 woorden, nu zijn dat er nog 102.000.
Voor overheid en onderwijs gaat de nieuwe spelling gelden vanaf 1 augustus 2006. Volgens de Taalunie hoeven schoolboeken niet volledig omgegooid te worden.

Dus naast de koran die de Nederlander straks verplicht moet gaan lezen moeten jullie straks ook Papiamento gaan spreken……
Mmmm raar eigelijk want op straat mag straks toch alleen nog maar Nederlands gesproken worden?? Maar ja Nederlands praten in een bananen republiek is ook raar…….

Nou dit was het wel weer voor deze keer.
Allen veel goeds in 2006.

Ps. Fleur wil jij je toevoegen aan onze mailinglist. Dan heeft Francine jou e-mail adres en ziet niemand jou adres.

Helene en Eugene. Heel mooi dat jullie weer kunnen updaten. Maar naar 1 melding snappen we het wel hoor!! Of werkte de verbinding toch niet zo als hij moest werken….hahaha

• 31 Januari 2006 - 17:17

Emy:

Beste Fran en Louis,
    Fantastisch om te horen dat jullie zo goed terecht zijn gekomen! Echt top!

Groetjes
    vanuit Åndalsnes

• 31 Januari 2006 - 19:06

Yvonne En Anita:

Hoi Fran en Louis, goed om te horen dat het zowat zeker is dat je voor vast wordt aangenomen. En ook nog fijn dat je het er ook nog naar je zin hebt ook. Flink pakje sneeuw heeft er bij jullie gelegen. Hier heeft het alleen een beetji gevroren de rest is niet noemenswaardig. We kunnen ons voorstellen dat het een hele klus is om je auto uit te graven. En we zien Louis wel hard aan het werk op de foto. Leuk om te zien Louis, als zoveel sneeuw hier valt ligt heel nederland plat. Kijk maar naar eind november. Nou leuk om te lezen dat het goed met jullie gaat, maar we blijven toch wel op de hoogte via msn.
    Veel liefs.

• 08 Februari 2006 - 10:26

Heleneus:

Super gefeliciteerd dat je proeftijd voorbij is! Dat had je beter geregeld dan eugene die had 6 maanden proeftijd (wat dus inmiddels ook voorbij is tjee wat gaat de tijd toch snel.) Flink pakje sneeuw gehad jullie. Wij krijgen ook geregeld een lekker pakje alleen jammer genoeg schommelt de temp. hier heel erg dus het is meestal de volgende dag alweer flink aan het dooien. Ik vind het nog steeds leuk jullie verhalen te volgen dus keep up the good work! Groetjes heleneus