hehe eindelijk weer een update - Reisverslag uit Drammen, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu hehe eindelijk weer een update - Reisverslag uit Drammen, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu

hehe eindelijk weer een update

Door: fran en louis

30 Maart 2006 | Noorwegen, Drammen

Zo het is weer effies geleden maar hier is weer eens een bericht van ons, jaja ik weet het het heeft wel erg lang geduurd he.
En ja Nol we leven nog steeds hoor, en nog gezonder ook. Nog sterker ik ben enkele kilootjes afgevallen, tja tja het mot niet gekker worden. Zal ook wel komen omdat er hier geen shoarma-boer in de buurt zit die effies een lekkere vette shoarma schotel komt afgeven…… Maar hier hebben ze wel hele lekkere pizza’s. Pizza grandiosa is hier in Noorwegen een big hit. En sinds kort hebben ze een nieuwe smaak: pizza lørdag (zaterdag) nou geloof me maar datie op een andere dag als zaterdag ook overheerlijk is, en wij kunnen het weten.
Het grote nieuws is dat we onze verblijfsvergunningen binnen hebben.
Dus we zijn geen illegalen meer hier in Noorwegen. En om onze afkomst nog meer te verdoezelen hebben we een nieuwe auto aangeschaft, dus niks meer rond rijden in een auto met Nederlandse (euhh blur kuch kuch proest) kentekenplaten T’is een vreselijk lelijke popie Jopie Renault kangoo diesel geworden. Een bestel autootje waar we met gemak onze fietsen, tent en dergelijke in kunnen proppen. En das dan weer handig als we er een weekendje op uit gaan naar de bossen. Nu kan de auto van Francine met de Nederlandse nummerplaten naar de schroot. Maar eerst moet Francine nog ff een bekeuring betalen voor haar Nederlandse auto. Want voordat we naar Noorwegen gingen hebben we haar auto laten keuren, maar helaas wastie te slecht (te veel roest) en werd afgekeurd. Dus zat er geen geldig apk-tje meer op. Van de week kreeg Francine op haar postadres in Nederland een mooie brief van de RDW waarin aangekondigd werd dat ze (ik citeer) binnenkort voor deze gedraging een beschikking zal ontvangen van het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Kan ze go*#&domme nog net ff de Nederlandse staatskas spekken. Nou wij weten al wel waar dat geld voor gebruikt gaat worden….. Maar oke om dat te bekostigen heeft Francine een baan geaccepteerd op de crèche/kleuterschool. Jaja het tweede grote nieuws is dat Francine er tegenwoordig ook vroeg uit moet. Maar heel fijn voor haar dat ze nu weer in het arbeidsproces zit, maar ook heel fijn voor mijn want nu ga ik aan mijn baas voorstellen om een kortere werkweek in te voeren hahaha. Het is nog geen volledige 40 uur’s werk week maar dat gaat allemaal goed komen. Ze vindt het nog wel zwaar en moeilijk want er wordt natuurlijk alleen maar Noors gepraat. De 2de dag kwam ze al strompelend thuis. Ze moest op de akebrett van de berg af en heeft nu last van haar kont. Een akebrett is een soort van plastik zitje waar mee je van een besneeuwde heuvel af moet glijden. Jaja ze is ook geen 18 meer he……..

Onze huizen-jacht gaat ook nog steeds door. Al zeker zo’n 30 huizen bekeken en vele kilometer gereden. Laatst hadden we een leuk optrekje gevonden in Hvittingfoss. Een groot huis met een groot stuk land er bij van wel enkele voetbalvelden groot. En het was nog niet eens zo duur. Dus wij gaan kijken. Hoe groter het land hoe meer rotzooi er op kan, nou deze malle pietje kon er dus ook wat van. We zagen oa. een oude roestbak van een graafmachine en een traktor, verschillende ijskasten en stapels hout. Ook lag er een halve meter sneeuw en das mooi want dan kan je dus niet zien wat voor zooi er nog meer ligt. We zijn dus ook maar eens op de bezichtiging gaan kijken. Bij binnenkomst moesten we al uitkijken, de vloer tussen de gang en de woonkamer was gewoon een halve meter ingezakt zo rot waren de balken. Op verschillende plaatsen was het dak lek en het huis lag bezaait met muizen. Jammer dat het in zo’n slechte staat was, we hadden er best wel interesse in. De makelaar heeft ons nog gebeld er was een bod gedaan van omgerekend nog geen 60.000 euro, we bieden niet hoger. Ik heb een timmerman laten kijken en die zegt dat het erg veel geld gaat kosten om het geheel op te knappen. We gaan gewoon door met zoeken. En om de huizen nog sneller te vinden hebben we ook maar een Tomtom aangeschaft, das zo een navigatie ding voor in de auto. Heel handig, je toets het adres in en het apparaatje loodst je naar het adres toe. Een of andere vrouwen mens verteld je onderweg welke afslag je mot pakken, hendig he!. Dus laat nu de mooie afgelegen huisjes maar komen, wij zijn er klaar voor. Hoop wel dat we spoedig iets kunnen vinden, wil toch wel onderhand onze zooi hier hebben. Maar natuurlijk ook mijn motor. De zon laat zich al bijna dagelijks zien en heb al verschillende motorrijders gezien, het begint weer te kriebelen.

Er is sinds 1968 niet zoveel sneeuw meer gevallen hier in de regio. Tja onze eerste winter en we breken gelijk een record. En in gebieden waar normaal veel sneeuw valt ligt bijna niets. Maar eigenlijk heb ik maar 2 keer last gehad van de sneeuw en dat waren de 2 keer dat ik met de auto vast stond. Noorwegen is natuurlijk goed ingesteld op sneeuw dus hier gaat het dagelijkse leven na een flink pak sneeuw gewoon door. Vorige week hebben we nog 16 graden nachtvorst gehad. Maar nu schijnt overdag volop de zon en smelt de sneeuw hard. De zon schijnt zo hard dat we gisteren (17-03-2005) zelfs een beetje verbrand zijn in onze gezicht.

Max , en waren de winterbanden goed? Met andere woorden hoe was je vakantie in Zweden?

Liane, nou er is niks meer mis hoor met mijn MSN vingers. Dus wanneer zie ik je weer op MSN?

Wendy, als je in de buurt van ons bent geef je gewoon ff een gil. Je kan altijd langskomen hoor……..maar binnen……hahaha geintje.

Fleur, nou de zonsOPgang is ook heeeeeeel mooi hoor, alleen hebben we daar nog geen foto van.

Myryam en Jakke, hoezo geen gekke dingen meer doen? JUIST alleen nog maar gekke dingen doen……..

Heleneus, ach en je kan nog veeeeeeel meer breken in de sneeuw hoor, mot je de gipsvluchten naar Nederland maar eens bekijken….

Sanne, das inderdaad lang geleden. Er zijn nog verschillende mailtjes naar je verstuur maar tot nu dus geen reactie. Maar hoe gaat het met u daar en met je vriend?. Gaat niet zo best met het dartteam he? Zonder ons is het toch wel een stuk minder.

Iedereen weer bedankt voor de reacties en allen fijne paasdagen.

Fran en Louis

• 30 Maart 2006 - 19:12

Fleur:

Daarvoor moet je dan natuurlijk ook wel weer een stuk eerder je bed uit ;). Leuk dat je nu ook werk hebt gevonden Francine!

• 30 Maart 2006 - 19:46

Wendy:

Ha eindelijk weer een update.. Nou toch blijft het leuk om te horen dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben. En wat mooi dat er zoveel sneeuw ligt...tenminste dat vind ik. Zal vast niet zo handig zijn...Nou het begint hier al wat warmer te worden...Krijg er een lentegevoel van. En als ik nog eens in de buurt kom, kom ik vast en zeker even langs....maar of ik ook binnen kom....;-) Groetjes...

• 02 April 2006 - 07:54

Saskia En Joost:

Hei hei,

Fijn voor jou Francine dat je nu ook werk hebt gevonden. En dat jullie het naar jullie zin hebben daar. Nu alleen nog even een huis vinden, dan is het helemaal compleet.
    Zou wel fijn zijn als dat voor de zomer ging lukken.
    Bij ons gaat alles op rolletjes, over 17 dagen zitten we hier alweer een jaar, wat vliegt de tijd.

Ha det bra og lykke til!!

• 03 April 2006 - 19:22

Hermien:

gefeliciteerd met jullie verblijfsvergunning!
    succes met de huizenjacht.

• 09 April 2006 - 16:24

Liane:

Hoi Francine,
    misschien moeten we gewoon daten op msn afspreken wanneer we online zijn.
    Dan spreken we elkaar veel vaker. Maar ik heb je gemaild op je ander adres. Kun je alvast het laatste nieuws bijlezen. groetjes X