we komen - Reisverslag uit Drammen, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu we komen - Reisverslag uit Drammen, Noorwegen van franlouis - WaarBenJij.nu

we komen

Door: fran en louis

30 April 2006 | Noorwegen, Drammen

Weblog 15

Groot nieuws, we gaan naar Nederland……………..

we hebben een woning gekocht en we gaan onze spullen ophalen.
Na zo’n 40 huizen bekeken te hebben is het ons dan eindelijk gelukt.
De småbruk (kleine boerderij) waar we erg veel interesse in hadden ging op het laatste moment niet door. Hij verhuurt het nu aan iemand die het over 3 jaar wil gaan kopen. Maar het kopen van deze woning ging ook niet erg gemakkelijk. We vonden de woning via internet en zijn er wezen kijken. Het beviel ons eigenlijk meteen. Veel bos, nagenoeg geen buren en een aardig stuk grond er bij. Maar er waren meer kapers op de kust. De bezichtiging zou plaatsvinden op 2 mei maar dat vonden wij te lang duren. We wilden zo snel mogelijk een bod doen dus hadden we een afspraak gemaakt voor vrijdag 28 mei. Toen we aankwamen waren al 5 mensen aan het bezichtigen. Oeps dat viel ons tegen. Maar ik was goed voorbereid en had een bodschema gedownload van internet, ik wilde zo snel mogelijk een bod uitbrengen. Na vele vragen aan de makelaar hebben we een bod uitgebracht. We waren de eerste volgens de beste man. Zaterdag kregen we te horen dat er door 4 mensen een hoger bod was uitgebracht. Sjips dat viel ons ff tegen, dus zijn we maar mee gaan bieden. Al snel vielen er een paar af en bleven we met 2 bieders over. Tja en dan maar bieden en onderhandelen. In de woning had een oude vrouw gewoond, ze is in september overleden. Het is een oud huis en er moet toch nog wel wat aan gebeuren. Heel de inboedel van de vrouw staat nog in het huis en rondom het huis ligt nog redelijk wat zooi. Een mooi punt om mee te nemen in de onderhandelingen. We bieden een redelijk bedrag en willen de zooi zelf opruimen. Daar hadden de 3 kinderen van de overleden vrouw wel oren naar. Nou dat idee heeft de andere bieder overgenomen van ons en ook meegenomen in zijn onderhandelingen. Afijn we zijn dus van zaterdagmiddag tot zondagmiddag aan het onderhandelen en bieden geweest. Telkens tegen elkaar op. Maar we hebben gewonnen en nog niet zo heel veel moeten bieden. Lang leven de overwaarden van het huis wat we in Nederland hebben verkocht. Toch nog iets positiefs van Nederland dus. En ach voor het geld wat we voor dit huis hebben moeten betalen kan je in Nederland geen huis kopen.

Op m’n werk gaat het prima. Ik ben een manusje van alles aan het worden. Naast het normale werk (onderhoud en service van machines) ga ik ook wel eens op pad om wat hand en spant diensten te verrichten. Leuk is dat, je komt zo nog eens ergens, je ziet wat van Noorwegen en het maakt mijn werk nog afwisselender. Zo heb ik wat schilder werk gedaan, wat meegewerkt met stellages bouwen en wat timmerwerk verricht. Het laatste project was een triest gebeuren. We moesten naar een plaats toe waar een huis was afgebrand. 2 weken geleden verlaat iemand het huis om half 4 en 4 ½ uur later is er echt helemaal niets meer van het huis over. Echt helemaal tot aan de grond toe afgebrand. Tja das toch ff slikken. Ze woonden erg afgelegen dus niemand die dat snel opmerkt en het huis was helemaal van hout. Wij hebben een geraamte van hout gemaakt en daar werden wat schaftketen opgezet zodat ze in ieder geval toch nog iets hadden om in te wonen. Maar we zitten natuurlijk ook regelmatig op de weg naar de klant toe. En ja ook in Noorwegen moet je je houden aan de snelheid. Nog sterker ZEKER in Noorwegen moet je je houden aan de snelheid. We reden 104 km p/u met een vrachtauto op een weg waar je 100 mag rijden. Maar voor vrachtauto’s geld dat je maar 80 km p/u mag rijden. Afijn mijn collega dus een bekeuring gekregen omdatie 24 km te hard reed. Hij moest 4900 kronen betalen, das omgerekend ongeveer 628 euro!!!!!!!......kassa.

Ook het werk van Francine gaat heel goed. Ze werkt momenteel op 2 kleuterscholen. De kinderen zijn helemaal weg van Francine. Ze rent en dolt er wat op af daar met de kids. Francine werkt nu gemiddeld zo’n 3 dagen per week. Het bevalt haar goed en ze hoeft nu niet meer in het weekend te werken, en das toch wel heel fijn.

De website www.whitewolve.com is ook weer bijgewerkt, daar staan een zooi foto’s op.

Nou ik vind het wel weer mooi zo. Jullie zijn weer op de hoogte en wij gaan ff op visite.
We gaan bij vrienden een stuk taart eten en wat bier drinken. Om te vieren dat we een huis hebben. En wij kunnen dat want we zijn morgen vrij. T’is morgen 1 mei de dag van de arbeid, heel Noorwegen is vrij. Deuhhhh dag van de arbeid en er wordt niet gewerkt, welke kwieb heeft die naam verzonnen………..

Prettige Koninginnedag u allen.

Francine en Louis.

Ps.

Tja Wendy in alle consternatie ben ik wel ff vergeten te vermelden waar we gaan wonen.
Nou das dus in Darbu, een klein gehuchtje tegen Kongsberg aan. Dat heet zo mooi “landelijk gelegen”, er wonen 10 boeren en een paar gezinnen. Niet spectaculair maar voor ons de ultieme rust. En de straat heeft de naam “Gammele veien” nou dan weet je het wel…..

• 30 April 2006 - 19:26

Wendy:

Gratulerer med det nye huset!!!!!!!! Dat is echt super en waar ergens in het land ligt het nu...Vlakbij Drammen waar jullie eerst vlakbij zaten?? Ben erg blij voor jullie dat het jullie ontzettend bevalt. Nou heel veel plezier hoor!! Mooie foto's trouwens van het huis.

Hilsen Wendy

• 01 Mei 2006 - 08:28

Joost En Saskia:

Hei hei,
    Gefeliciteerd met jullie huis!!! Eindelijk dan jullie eigen stekkie midden in de natuur. Wanneer kunnen jullie er in??? Geniet ervan.
    Heel veel groetjes uit, een alweer wit, Kvikne.

• 01 Mei 2006 - 09:00

Ton Cloosterman:

Super gefeliciteerd met jullie mooie aanwinst. Ideaal zo'n tuin. Groot en weinig onderhoud, of vergis ik me daarin. Veel plezier en geluk samen. Gr. Ton.

• 03 Mei 2006 - 14:25

Anita En Yvonne:

proficiat met jullie nieuwe woning helemaal te gek. het ziet er knus uit wij wensen jullie heel veel geluk in je eigen stekkie. veel liefs van ons en we zien jullie binnenkort wel verschijnen.x x x x x x

• 03 Mei 2006 - 14:30

Linda:

Heey, gefeliciteerd met jullie nieuwe woning! We komen zeker een keertje kijken als het klaar is!!! Kan niet wachten, hahaha! In ieder geval nog veel geluk en vooral heel veel plezier met jullie huisje. Ik hoop jullie binnen kort weer eens te zien, want het is al lang geleden! Tot binnenkort!!!
    Groetjes en heel veel liefs XXX Linda (van Yvonne)

• 04 Mei 2006 - 08:21

Heleneus:

Hei, hei, gefeliciteerd met jullie nieuwe huis. Goed man! Ik wil jullie nog wel succes wensen met opruimen, ik heb dat hier zo'n beetje aangekeken en die noren zijn verwoede verzamelaars. Net hamsters man. Hopen dat het wel meevalt. Maar het komt helemaal goed daar zo te horen. Hilsen fra Eugene en Helene

• 07 Mei 2006 - 18:30

DIENY:

HE! LUITJES HELEMAAL TE GEK DIE WONING VAN JULIE! IK BEN HARDSTIKKE TROTS OP JULIE DAT HET TOCH GELUKT IS OM AAN ZN,MOOIE WONING TE KOMEN. NOU! ZEG MAAR N, BALZAAL VOLGENS MY. BEN HEEL ERG BENIEUWT HOE HET ER VAN BINNEN UIT ZIET MAAR! DAT ZAL IK MISSCHIEN OOIT NOG WEL EENS ZIEN. MAAR! IK VINDT DIT WEL HELEMAAL TE GEK EN HOOP VOOR JULIE DAT JE DAAR SAAMPJES HEEL ERG GELUKKIG MET LIEFDE EN GENEGENHYD MAG GAAN WONEN MAAR! DAT ZAL WEL GAAN LUKKEN DENK IK. NOU IK HOOR OF ZIE JULIE BINNEN KORT WEL WEER EN NOG VAN HARTE GEFELICITEERD MET JULIE HACIENDA EN TOT BINNEN KORT EN N, DIKKE KUS VAN MY GROETJES.